Het thuisfront achter Leon Tol (Bolle)

• dinsdag, 06 mrt 2012

Anna Schilder: “Leon doet het supergoed”

Anna Schilder is al ruim zes jaar de vriendin van centrale verdediger Leon Tol (Bolle). Op Mallorca hebben ze elkaar op vakantie leren kennen. Dat was tijdens een hele Volendamse volksverhuizing naar het Spaanse vakantieoord. Anna vierde daar vakantie met een groep vriendinnen en Leon met vrienden.

Huisje-boompje-beestje is het vervolg, maar in het dorp Volendam is dat geen sinecure, want daar staan de verliefde stelletjes in de rij bij de makelaar voor een koopwoning. In Volendam wordt volop gebouwd. Van een crisis is niets te merken. Die is er ook helemaal niet, liet voorzitter Henk Kras van FC Volendam in het programma Brandpunt weten in een special over het unieke vissersdorp met zijn noeste werkers en bedrijven die nationaal en zelf internationaal (onder meer Klaas Puul en Bart Smit) opereren.

Anna: “Wij willen graag naar de Broeckgouw de nieuwe wijk in aanbouw, maar mensen in de leeftijd van 28 tot 30 jaar zijn het eerst aan de beurt. Er is hier een wachtlijst. De luxe huizen gaan op loting. Zo gaat dat hier op Volendam.”

Ootje
Eigenlijk wilden we naar de woning van Leons ootje (Volendams voor oma, C.W.). Die woont op de dijk en kijkt uit over het IJsselmeer. Ja hoor, voor ons blijft het Markermeer gewoon IJsselmeer. Maar op het huis van Leons ootje kunnen we natuurlijk niet wachten. Maar wie weet wat de toekomst brengt. We zouden het allebei fantastisch vinden om op de dijk te wonen.”
Leon Tol werkt bij FC Volendam topsponsor KIVO plastic verpakkingen. Anna werkt twee dagen in de week in de apotheek Waterland Oost en drie dagen bij haar ouders in de viswinkel die zij al 33 jaar runnen in het Willem Eggertcentrum in Purmerend. Dat FC Volendam op vrijdagavond de meeste wedstrijden speelt, komt haar dus wel beter uit.

Speculaties
Anna: “Bij de zaterdag speculeerde iedereen er altijd al op dat Leon naar de FC zou gaan, maar het ging nooit door. Daarom was het een grote verrassing dat hij toch de overstap heeft gemaakt. Eigenlijk geloofden we er al niet meer in. De voorbereiding op het nieuwe seizoen was bij de FC al begonnen. We waren bij mijn ouders thuis toen assistent-trainer Berry Smit belde met het grote nieuws dat Leon mee kon trainen bij de FC. Nou kunnen we niet naar Aruba op vakantie, was Leons eerste reactie. Ik vond het natuurlijk prachtig dat hij twee weken later een contract tekende bij FC Volendam. Ik denk dat hij het altijd gewild heeft, door te breken naar de FC. Nu hij dagelijks traint en bij een profclub speelt, kan ie ook alleen maar beter worden. Hij moet nog wel meer zelfvertrouwen krijgen. Het is wel een mooi leven wat hij nu heeft, want hij is vaak vrij.”
Leon Tol zelf had twee jaar geleden de hoop al opgegeven om ooit de stap naar de profs te maken. Hij herstelde wondersnel van een meniscus, maar kreeg kort daarna te maken met een hardnekkige blessure net onder de knie die hem driekwart jaar aan de kant hield. Hij dacht toen zelf dat het voetballen einde oefening was, maar gelukkig kwam het allemaal toch weer goed.
Inmiddels heeft Leon Tol er al ruim 1500 minuten speeltijd op zitten. Hij stond zeventien keer in de basisopstelling en speelde in totaal dit seizoen al achttien wedstrijden voor de FC.

Supergoed
Anna: “Mijn broer Jack kijkt nu ook bij de FC evenals mijn vader en mijn vriendin Sharon en natuurlijk Leons familie. Ik vind dat Leon het supergoed doet. Ja, die tweede gele en dus rode kaart die hij kreeg in de wedstrijd tegen Telstar was niet zo slim van hem. Na afloop vertelde hij mij dat ie halverwege de inkomende sliding dacht, ojee, wat doe ik nu, maar toen was er geen weg meer terug. Leon is een sportieve speler; er nooit op uit om een tegenstander te blesseren. Hij probeert alles altijd voetballend op te lossen. Ik vind het wel leuker om bij de FC te kijken dan bij de RKAV. Er is meer spanning bij de wedstrijden van de FC.”

Autoritjes
Vorige maand is Leon Tol 25 jaar geworden. Hij kan dus nog een aantal jaren mee als profvoetballer. Wat als een club als MVV hem wil hebben? “Da’s moeilijk. Ik zou het voor hem top vinden. Ik heb hier ook mijn werk. En stel dat je hier dan een eigen huis hebt, dat maakt het er allemaal niet gemakkelijker op. Volendammers willen eigenlijk niet van het dorp af.
Wij zijn ook graag op het eigen dorp. In onze vrije tijd rijden we met de auto ritjes door Volendam. Over de Dijk enzo. Vinden we leuk.”

Kees Kwakman
Leon Tol heeft alles voor de voetbal over om beter te worden. Tijdens de winterstop pakte hij – als fitte speler- de trainingen mee die Berry Smit gaf aan de geblesseerde spelers. Ook doet hij aan krachttraining bij Sportcentrum Toptraining. Anna: “Ik doe daar ook aan fitness, maar ga er meer heen voor de gezelligheid. Leon is echt met en voor zijn vak bezig. Hij bekijkt de samenvattingen van de wedstrijden in de Jupiler League op televisie. En met zijn neef Kees Kwakman, die bij FC Groningen speelt, is hij wel eens meegeweest naar het Euroborg Stadion om een wedstrijd te bekijken. Een uitgesproken favoriete club heeft Leon niet. Nou ja, FC Volendam dan hé.”

Cor Westerveld

{foto1}
Anna Schilder: “Er werd al jaren langs de lijn bij de RKAV gespeculeerd dat Leon naar FC Volendam zou gaan, maar het kwam er nooit van.” (Foto: Erna Apeldoorn)