Het thuisfront achter Nick Pier Tol

• donderdag, 16 feb 2012

Vader Pier: “Nick heeft net als Jos Jonker voorheen bij AZ, longen als een paard”

Zoals de ouden zongen, piepen de jongen gaat helemaal op voor Nick Pier Tol en zijn broers Michael en Danny, de zonen van Kees (Pier) Tol die furore maakte bij AZ’67. Met AZ’67 werd Pier Tol in het seizoen 1980-1981 kampioen van Nederland. Hij speelde ook vijf interlands voor het Nederlands elftal in de periode 1980-1982. Na het kampioenschap van AZ’67 had Pier Tol wel zin in een buitenlands voetbalavontuur, maar Wastorabaas Klaas Molenaar wilde hem niet kwijt. Met de legendarische woorden ’Pier blijft hier’ liet Molenaar weten dat een vertrek onbespreekbaar was

Pier Tol kwam bij de Alkmaarders via FC Volendam. Na zijn voetbaltijdperk in de Kaas-stad speelde hij in zijn nadagen nog voor Fortuna Sittard en SVV. Bij AZ’67 maakte hij 85 doelpunten. En had hij er in het seizoen 1980-1981 twee doelpunten meer gemaakt dan zijn uiteindelijke totaal van 20, was ook in de eredivisie een Tol topscorer geweest. Want in dat seizoen was zijn jongere broer Wim -die op amateurbasis uitkwam voor FC Volendam - met 19 doelpunten topscorer in de eerste divisie. Dat zou uniek zijn geweest.
De appel valt niet ver van de boom. De drie zonen van Kees Pier zit het voetballen in de genen. Nick en Michael zitten bij de selectie van FC Volendam en hun jongere broer Danny speelt in de A2 en af en toe in de A1 op het middenveld.

Advies
Natuurlijk krijgt Nick wel tips mee van zijn vader, die een schat aan ervaring heeft. “Nick, wat je doet doe je, maar hou het vooral breed. Trek niet naar binnen, want daar staat Jack Tuyp al. Doe wat je doet. Jij kan de hele wedstrijd lopen”, is wat ik hem op het hart druk. “En ik zeg ook wel dat hij niet moet schromen om een actie te maken. Laat ie zijn tegenstander maar gek maken. Bij AZ hadden we indertijd Jos Jonker. Die had longen als een paard en bleef de hele wedstrijd gaan. Veel ging bij AZ altijd over links want Jos werd nooit moe. Ik vergelijk Nick wat uithoudingsvermogen betreft dan ook wel met Jos Jonker.”

Spitsentrainer
Pier Tol is volop betrokken bij het wel en wee van de FC Volendam en zijn eigen zoons Op de maandagochtend traint hij anderhalf uur lang de spitsen van FC Volendam in het afwerken. “Ja hoor, je kunt ze altijd nog wat leren. Jack Tuyp is een geniale spits voor FC Volendam en die is ook nog leergierig.”
Nick Pier Tol is geen echte rechtsbuiten. Hij voelt zich het beste thuis op het middenveld, maar wegens gebrek aan een echte rechtsbuiten moe(s)t trainer Gert Kruys weleens improviseren. Met het aantrekken van Vitesse-huurling Adnane Tighdouini heeft FC Volendam een aanvaller in huis gehaald die zich wel als een vis in het water voelt op de rechtsbuitenplaats. Pier Tol: “Het is niet Nicks favoriete positie, maar hij doet - in het belang van het team –zonder te mopperen plichtsgetrouw wat de trainer hem opdraagt.”
Nick (22) heeft drie jaar bij zijn vader in de Sportzaak Pier Tol gewerkt en steekt nu al zijn energie in de voetballerij. Michael (19) zit op het Johan Cruyff College en Danny werkt bij zijn vader in de sportzaak en bezoekt een dag in de week het Horizon College.
Het spreekt voor zich dat er in huize Tol dagelijks over voetbal wordt gepraat. “Best wel veel ja. En ook door klanten die we in de winkel krijgen maken vaak een voetbalpraatje over FC Volendam. En in de huiskamer staat de televisie altijd aan als er voetbal is”, aldus Pier senior.

Automatisme
Met zijn zoons heeft hij vroeger vaak een balletje getrapt. Of zoals hij het zelf zegt: “Waren we lekker aan het rommelen met de bal.” Een vergelijking maken met zijn eigen carrière is niet reëel, vindt hij. “Ik speelde bij AZ’67 in een geoliede machine. We speelden attractief voetbal. We wisten van elkaar wat we deden en waar we de bal wilden hebben. Het was gewoon een automatisme. Dat zie ik nu steeds minder. Wij trainden bij wijze van spreken dag en nacht. Waren altijd met onze sport bezig. AZ’67 had toen een geweldig elftal met spelers van naam als Kristen Nygaard, Jan Peters, Henk van Rijnsoever, Kees Kist, Ronald Spelbos en noem ze allemaal maar op. Het is nu toch allemaal anders. In mijn tijd als voetballer hielden we ons niet bezig met computers, mobieltjes en twitteren want dat was er allemaal nog niet. De jeugd heeft nu veel andere interesses. Wij mogen ons bij FC Volendam gelukkig prijzen dat er nog zoveel jeugd doorkomt uit de eigen opleiding. Maar die jongens moeten nog wel doorontwikkelen en dat heeft tijd nodig. Ik verwacht natuurlijk wel dat we met de huidige selectie de nacompetitie halen.”
Van de drie zonen lijkt Michael voetballend het meest op zijn vader.
“Michael is degene waarvan iedereen zei dat is een echte voetballer. Ik had een sleepbeweging in huis en was snel op de eerste meters. Dat was mijn kracht. Of mijn zoons ook het niveau van de eredivisie weten te halen, zal de toekomst moeten uitwijzen. Nick heeft zich helemaal gefocust op de voetbal. Het is voor zijn verdere ontwikkeling zaak dat hij dit seizoen het vertrouwen van de trainer afdwingt en veel speelminuten maakt. Dat is ook goed voor zijn eigen zelfvertrouwen.”

Cor Westerveld

{foto1}
Pier Tol: “Nick doet wat de trainer hem opdraagt in het belang van het team. (Foto: Erna Apeldoorn)