Hoe is het met: Bernard Hofstede?

• dinsdag, 12 nov 2019

Veel spelers hebben door de jaren heen het oranje tenue van FC Volendam om de schouders gehad. Veel van hen voetballen voor een andere club of hebben inmiddels de voetbalschoenen aan de wilgen gehangen. In een serie artikelen neemt FC Volendam contact op met enkele oud-spelers. In de negentiende editie: voormalig middenvelder Bernard Hofstede.

Waar ben je opgegroeid?
Ik ben opgegroeid in het Limburgse Venlo.

Voor wie heb je in de jeugd gevoetbald?
VVV ‘03, daarna VVV-Venlo en de jeugd van PSV.

Bij welke BVO's heb je gespeeld?
Bij VVV-Venlo ben ik als prof begonnen. Daarna speelde ik voor Heracles Almelo, FC Volendam en Fortuna Sittard. Door een blessure ben ik gestopt in het betaalde voetbal. Daarna heb ik drie jaar bij De Treffers in Groesbeek en vier jaar in België gespeeld.

Wie haalde jou naar FC Volendam?
Wim Jonk en Stanley Menzo hebben mij van Heracles Almelo naar FC Volendam gehaald.

Beschrijf je tijd eens bij FC Volendam
Mijn tijd bij FC Volendam was de mooiste periode van mijn voetbalcarrière. We werden kampioen en pakten twee of drie keer een periodekampioenschap. FC Volendam had een paar goede spelers toen. Jeroen Verhoeven was destijds de keeper en buiten het voetbal trokken we veel met elkaar op. Ook de mensen binnen de club waren leuk.

Welke voetballer vond jij altijd goed toen je nog klein was?
Marco van Basten.

Was je altijd al een ‘nummer 10’?
Ja en nee. In de jeugd speelde ik op 10 en 9. Later bij VVV was ik meer een rechtsbuiten, terwijl Stanley Menzo mij bij FC Volendam op de positie van aanvallende middenvelder zette.

Hoeveel goals heb je in totaal gemaakt?
Met mijn totaalaantal goals zit ik denk ik rond de 150. Maar dat durf ik niet heel zeker te zeggen. Voor FC Volendam heb ik er rond de achttien gemaakt.

Wat is tegenwoordig je beroep?
Ik ben nu zelfstandig. Ik heb een klein bedrijfje in de glasbewassing.

Interview: Rob Schilder (Vik)
Foto's: Fred Rotgans (Archief FC Volendam)