Hoe is het met: Patrick Leeflang?

• woensdag, 19 feb 2020

Veel spelers hebben door de jaren heen het oranje tenue van FC Volendam om de schouders gehad. Veel van hen voetballen voor een andere club of hebben inmiddels de voetbalschoenen aan de wilgen gehangen. In een serie artikelen neemt FC Volendam contact op met enkele oud-spelers. In de editie 21: voormalig verdediger Patrick Leeflang.

Was voetbal altijd al populair binnen de familie Leeflang?
Voetbal was zeker populair. Mijn vader voetbalde vroeger ook. In het tweede van de zondagamateurs en bij een aantal clubs in de omgeving, zoals Kwadijk en Aartswoud. En de hele familie ging en een aantal gaat nog steeds kijken bij het eerste van FC Volendam.

Waar begon je met een balletje te trappen?
Vroeger voetbalden we altijd op het schoolplein van de oude Kennedyschool. Deze lag tegenover ons huis. We hebben alle kleine grasveldjes in de hofjes in de buurt wel gehad.

Hield je altijd al van het verdedigende aspect?
Ik begon als rechtsbuiten. Maar vanaf de selectie-elftallen werd ik centraal achterin gezet. De laatste man schoof altijd door, waardoor ik één-op-één stond. Ook het koppen ging me goed af, zowel verdedigend als aanvallend, waardoor ik ook aanvallend van grote waarde kon zijn.

Beschrijf eens jouw jaren bij FC Volendam:
Ik ging van de B2 van de amateurs direct door naar de betaalde jeugd van Volendam. Bij de FC was de A1 toentertijd het enige jeugdelftal. Na drie jaar A1 schoof ik door naar het tweede elftal en maakte ik in november 1993 mijn debuut in het eerste. Tegen MVV thuis, op een bevroren veld wonnen wij met 5-0. Een heerlijk debuut. Tot het seizoen 1998-1999 maakte ik deel uit van de selectie. Mijn contract liep af en werd om verschillende redenen niet verlengd. Ik verkaste naar de amateurs van SV Spakenburg. In mijn eerste jaar werden we kampioen, en het tweede jaar tweede. In dat jaar zaten Johan Steur en Henk Wisman voor mij op de tribune en kon ik weer een contract tekenen bij FC Volendam. Ik speelde er twee jaar en we promoveerden. Daarna heb ik nog bij diverse amateurclubs gespeeld bij AFC ‘34 in Alkmaar, vv Katwijk, Zwaluwen ’30 in Hoorn en SV Marken.

Wat voor werk heb je nu?
Vijf jaar geleden heb ik bestratingsbedrijf Hennephof & Jonk overgenomen. Ik ben dus directeur/eigenaar van dit bedrijf. De meeste straten in Edam-Volendam zijn of worden door ons onder handen genomen. Het is variërend, kom in contact met veel mensen en het is een logisch vervolg op mijn civiele studie.

Heb je nog contact met oud-spelers?
Contacten met andere oud spelers is er nog wel. Maar dit kan wel weer wat geactiveerd worden. Wie weet bij de volgende reünie?

Tekst: Rob Schilder (Vik)
Foto’s:
Cor Westerveld