Hoofdrolspelers Damon Mirani en Filip Stanković blikken terug op geweldige avond in Amsterdam

• donderdag, 26 jan 2023

FC Volendam heeft op indrukwekkende wijze met 1 - 1 gelijkgespeeld tegen Ajax. Met een verrassende formatie werd zeer compact voetbal op de mat gelegd waar de hoofdstedelingen het enorm lastig mee hadden. Hoofdrolspelers Damon Mirani en Filip Stanković blikken terug op het mooie resultaat.

Voor Mirani werd het een terugkeer op de plek waar hij zijn eerste stappen als profvoetballer zette. “Het is altijd speciaal om tegen je oude club te spelen. Ik heb hier vier prachtige jaren gehad.”

In aanloop naar de wedstrijd werd al op een compacte speelwijze getraind. Volgens de centrumverdediger werd deze fantastisch uitgevoerd. “De jongens die vandaag een kans kregen hebben die kans aangegrepen. Het plan werd fantastisch uitgevoerd en we gaven nauwelijks kansen weg.”

'Ons optimaal voorbereid'

Ook doelman Stanković is trots op de Volendammers van vandaag. “Uit in de Johan Cruijff Arena spelen is niet makkelijk. We hebben ons optimaal voorbereid. De mentaliteit van de jongens om voor een ander te vechten was geweldig.” Stanković heeft naast zijn reddingen ook mentaal geprobeerd bij te dragen. “Ik wil gewoon mijn wedstrijd spelen en alles geven voor het team. Dat doe je onder andere door je spelers op te peppen.”

Beide spelers erkenden het ook lastig te hebben in het stadion van de landskampioen. “Vanaf minuut één werden we terug gedrukt”, vertelt Stanković. “Maar we bleven vechten. Toen de openingstreffer viel ben ik mijn stem kwijtgeraakt.” Ook Mirani erkent het lastig te hebben gehad. “Dit zijn niet de wedstrijden waar je ervan uitgaat dat je er met de winst vandoor gaat, maar de kans is er altijd en daar hebben we voor gevochten.”

'Fans altijd geweldig'

Ook de meegereisde fans kunnen op lof rekenen van de twee hoofdrolspelers. Mirani is dan ook zeer tevreden over de reizende Wijdbroeken. “Afgelopen vrijdag hebben we ze hun niet kunnen geven wat ze verdienden, maar dit is ongetwijfeld een fantastisch resultaat voor ze.” De uitblinkende Stanković heeft ook alleen maar goede woorden voor de Volendammers. “Ze zijn geweldig als altijd. Altijd als ze me toezingen krijg ik kippenvel. Ik kan ze niet genoeg bedanken.”

Tekst: Bram van Lint
Foto's: Fred Rotgans & ProShots / Toon Dompeling