Hoofdrolspelers Mirani en Twigt trots op strijdlust FC Volendam

• zaterdag, 30 sep 2023

De wedstrijd tegen PSV werd weliswaar met 3 – 1 verloren, maar een goed strijdend FC Volendam wist de poorten bij vlagen goed dicht te houden. Damon Mirani en Calvin Twigt fungeerde een positieve hoofdrol deze wedstrijd en schetsen een mooi perspectief voor het restant van het seizoen.

Mirani zag vechtlust binnen de ploeg “We zaten tot de laatste minuut in de wedstrijd tegen een topploeg. We hebben gewoon keihard gestreken en voor iedere meter gevochten”, aldus de verdediger.

De geboren Monnickendammer ziet vooruitgang in het spel. “Er zijn nieuwe jongens bijgekomen, maar de vooruitgang is duidelijk zichtbaar. Vorig jaar lag de bal na twintig seconde erin en nu stellen we dat eigenlijk uit. Dat is altijd goed tegen een topploeg. Ook al krijg je na veertien minuten de bal om de oren.”

Op naar Utrecht

“In de tweede helft krijg je de goal wel redelijk snel om de oren, dat zijn momenten die er uit moeten. Dat mag niet gebeuren, ook niet tegen een topploeg.” Maar Mirani heeft wel een wijze les “Je moet er wel in geloven en alles geven. Voor de bal liggen, alles blocken. En ik denk dat we dat vandaag wel hebben gedaan. Iedereen heeft dat wel gedaan vandaag.”

Mirani heeft positieve afsluitende woorden “Met dit gevoel gaan we naar volgende week. Dat je voor iedere meter strijdt en dat je tot de laatste minuut alles geeft. En dat moet een vervolg krijgen tegen Utrecht.”

Twigt is binnen een nieuwe rol gegroeid bij FC Volendam, en dat erkent hij zelf. “Het is iets wat ik moet blijven ontwikkelen. Ik ben er zelf nog niet tevreden over hoe het gaat en moet het beter doen” aldus de middenvelder. "Maar ik ben er wel blij. Het is wel iets om in te groeien als speler en persoon.”

In de winkelhaak

FC Volendam kreeg een penalty en een verrassende naam dook op voor de bal: Twigt “Het was een goede penalty, vind ik.” volgens de talentvolle middenvelder was het een voorbedacht plan. “Ik wilde de bal hard in de bovenhoek schieten zodat de keeper de bal onmogelijk zou kunnen hebben. Ik denk dat het goed gelukt is.”

Tekst: Jeroen van Keeken
Foto's: Fred Rotgans