IJzersterk FC Volendam grijpt zege in Doetinchem

• zaterdag, 07 nov 2020

FC Volendam heeft zaterdag op overtuigende wijze de zege gegrepen bij titelkandidaat De Graafschap. In Doetinchem wonnen de manschappen van trainer Wim Jonk met 2-5. Voor Het Nieuwe Oranje betekent dit alweer de vijfde driepunter op rij.

FC Volendam kwam het sterkst uit de startblokken en nam het initiatief op De Vijverberg. Maar uitgerekend de eerste keer dat De Graafschap in de buurt van doelman Nordin Bakker kwam, was het direct raak. Een afstandsschot van Daryl van Mieghem bleek Bakker te machtig. De treffer viel haast uit het niets.

Beloond

In de jacht op de gelijkmaker kreeg Boy Deul niet één, maar twee levensgrote kansen om te scoren. Nadat de ervaren middenvelder zijn inzet van dichtbij zag worden gekeerd door De Graafschap-keeper Rody de Boer, werd zijn herkansing van de lijn gehaald door Toine van Huizen. FC Volendam maakte het De Superboeren lastig met veel positiewisselingen en combinaties. En dat goede spel werd beloond door Derry John Murkin. Alex Plat stuurde Derry John Murkin weg met een vlijmscherpe pass van achteruit. Murkin nam de bal subliem aan, kapte naar zijn rechterbeen en schoot de bal door de benen van De Boer in het De Graafschap-doel: 1-1.

Lang kon FC Volendam echter niet van die gelijkmaker genieten, want nog geen drie minuten later schoot Elmo Lieftink - nadat een verre ingooi werd verlengd - de thuisploeg weer op voorsprong en konden de bezoekers weer opnieuw beginnen. En dat deed FC Volendam ook. Alex Plat leek met een harde knik uit een hoekschop de 2-2 binnen te koppen, maar een katachtige reflex van De Boer voorkwam de tweede Volendammer treffer.

Verdiend

De uiterst verdiende 2-2 viel alsnog voor rust. Een slimme, snel genomen corner kwam op de rand van de zestien voor de voeten van Deul terecht. Met een harde uithaal gaf hij De Boer dit keer wél het nakijken. Direct na de pauze kreeg FC Volendam dé kans om voor het eerst op voorsprong te komen. Scheidsrechter Pol van Boekel wees naar de stip na een handsbal van Ted van de Pavert. Franco Antonucci faalde niet: 2-3.

Hierna ging het spelbeeld lange tijd over en weer, zonder dat er écht grote kansen konden worden genoteerd. Ondanks een aantal hachelijke momenten voor het doel van FC Volendam. Het was dan ook niet vreemd dat een persoonlijke fout van De Graafschap de 2-4 opleverde. Doelman De Boer verspeelde een op het oog eenvoudige terugspeelbal aan de sterk doorjagende Samuele Mulattieri. Toen de keeper de bal in tweede instantie ook niet kon wegwerken, pakte Nick Doodeman het cadeautje uit en bracht hij de marge op twee.

Slotakkoord

De Graafschap ging met man en macht op zoek naar de aansluitingstreffer. Het lukte FC Volendam amper om nog van de eigen speelhelft af te komen. Lieftink kopte een hoekschop over en Bakker moest optreden op een harde pegel van Van Mieghem. Het slotakkoord was voor FC Volendam, dat De Graafschap ook op een vijfde tegentreffer trakteerde. De ingevallen Martijn Kaars vond eerst De Boer nog op zijn weg, maar in de herkansing legde invaller Samir Ben Sallam breed op Doodeman, die zijn tweede van de middag maakte.

FC Volendam is nu acht competitiewedstrijden op rij ongeslagen. Na de interlandpauze zal de ploeg proberen daar negen van te maken. Dan is Top Oss op 20 november (18.45 uur) de tegenstander in het KRAS Stadion.

Scoreverloop
8' Daryl van Mieghem 1 - 0
21' Derry John Murkin 1 - 1
24' Elmo Liefitnk 2 - 1
40' Boy Deul 2 - 2
52' Francesco Antonucci (pen.) 2 - 3
70' Nick Doodeman 2 - 4
90' Nick Doodeman 2 - 5

Opstelling De Graafschap
Rody de Boer; Julian Lelieveld, Toine van Huizen (80' Giannis Mystakidis), Ted van de Pavert, Jordy Tutuarima; Danny Verbeek (14' Rick Dekker, 80' Jesse Schuurman), Johnatan Opoku (62' Joey Konings), Elmo Lieftink; Daryl van Mieghem, Ralf Seuntjens, Mohamed Hamdaoui.

Opstelling FC Volendam
Nordin Bakker; Mohamed Betti (68' Brian Plat), Marco Tol, Micky van de Ven, Derry John Murkin; Boy Deul, Alex Plat, Francesco Antonucci (86' Samir Ben Sallam); Nick Doodeman, Samuele Mulattieri ('76 Martijn Kaars), Ibrahim El Kadiri (68' Jari Vlak).

Tekst: Brian Wijker
Foto's: Fred Rotgans