In de Schijnwerpers: Frank Schilder

• donderdag, 21 okt 2010

“Ik blijf gewoon goed trainen”

FC Volendam begon in de vorige thuiswedstrijd met vijf Volendammers in de basis. Een van hen was Frank Schilder; hij verving de geschorste Marijn Sterk. In de aanloop naar de wedstrijd tegen Go Ahead Eagles had Frank al te horen gekregen dat hij er rekening mee moest houden dat hij zijn debuut in het vlaggenschip van FC Volendam zou gaan maken.

“Donderdag hoorde ik definitief van trainer Kruys dat ik mee moest doen tegen Go Ahead Eagles. Ik zal mijn debuut niet snel vergeten. Wat hebben we er voor moeten knokken met zijn allen. Ik was zelf in het begin wel een beetje zenuwachtig. Barry Opdam hield me wat in de gaten en coachte me. Nadat ik de bal een paar keer goed had geraakt, was alle nervositeit verdwenen. Toen natuurlijk nog niet wetend dat het zo’n spectaculaire wedstrijd zou worden die we met negen man zouden eindigen”, vertelt Frank Schilder, lopend met de fiets aan zijn hand op weg naar zijn werk in restaurant De Lunch op de Dijk. Ook het alledaagse leven van een voetballer die zijn debuut heeft gemaakt gaat gewoon weer zijn gangetje in het vissersdorp.

Fantastisch
Er werden nogal wat kaarten uitgedeeld door scheidsrechter Jochem Kamphuis. Zeker als dat tot gevolg heeft dat spelers uit het veld worden gestuurd roept dat emoties op bij spelers en supporters. Frank Schilder zegt later de beelden te hebben gezien met de overtredingen. Dat Thijs Sluijter zijn tweede gele kaart kreeg, was in zijn ogen wel correct, maar dat Olaf Lindenbergh met rood mocht vertrekken vond ik wel erg zwaar gestraft. We speelden al met 10 man. De scheids had het ook kunnen afdoen met geel. Met 9 man en nog een kwartier te gaan mag je normaal gesproken met een 2-1 voorsprong al heel blij zijn als je de schade weet te beperken tot een gelijkspel. Ik zit zelf altijd op de tribune. Het Volendampubliek is nooit zo fanatiek, maar toen we met 9 man kwamen te staan, was het fantastisch zoals onze supporters als één man achter ons gingen staan. Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Dat was voor ons een geweldige morele steun.”

Kramp
In het veld werkte iedereen zich een slag in de rondte. Ik kreeg zelf last van kramp en heb in de 82e minuut naar de bank aangegeven dat ik gewisseld wilde worden. Ik was echt volledig op. En als je dan al met 9 man speelt, is het niet verstandig om te blijven staan. Voor mij kwam Geraldo Hoogvliets er toen in, ook die maakte dus zijn debuut. Ik speelde vorig seizoen nog in de junioren A en ben nu eerstejaars speler van Jong Volendam. Het tempo in de Jupiler League ligt natuurlijk veel hoger en je hebt te maken met betere en gewiekstere tegenstanders. De ontlading was natuurlijk groot bij iedereen toen het laatste eindsignaal klonk en de winst binnen was. Man, wat heb ik genoten. Het was een voetbalavond die ik nooit meer zal vergeten.”
In het dagelijks leven werkt Frank in de bediening bij De Lunch. De dagen na de wedstrijd was de wedstrijd tegen Go Ahead Eagels het gesprek van de dag op Volendam en in De Lunch waar Frank Schilder door de gasten werd overstelpt met complimenten voor zijn goede debuut en de overwinning op Go Ahead Eagles.

De 19-jarige Schilder blijft er Volendams nuchter onder. “De schorsing van Marijn Sterk zit erop. Ik ga er vanuit dat hij weer in de basis staat. Ik blijf gewoon goed mijn best doen op de training. Als ik weer mag meedoen, dan hoor ik dat wel van de trainer.”

Cor Westerveld

“Ik zit zelf altijd op de tribune, maar heb het nog nooit eerder meegemaakt dat de supporters zo massaal achter de spelers gingen staan als tegen Go Ahead Eagles.”