In de schijnwerpers: Mohammed Ajnane

• donderdag, 11 mrt 2010

“Ik wil knokken voor een basisplaats”

Mohammed Ajnane – Mo voor zijn medespelers - voetbalt voor het vierde seizoen bij FC Volendam. Hij maakte de degradatie van de FC Volendam A1 uit de eredivisie mee en een jaar later de terugkeer naar het hoogste niveau. Hij speelt dit seizoen in Jong Volendam en heeft een aantal wedstrijden in het eerste elftal meegedaan.

“In het begin van het seizoen heb ik wat wedstrijden in het eerste gespeeld omdat er schorsingen en blessures waren”, klinkt het bescheiden. In de vorige thuiswedstrijd, tegen RBC Roosendaal, werd hij gekozen tot Man of the Match. Het leverde hem een waardebon op van restaurant De Dijk en een ruiker bloemen van Bloemenweelde. “Wel leuk, maar ik had liever dat we hadden gewonnen van RBC”, zegt de negentienjarige Alkmaarder.

AZ-stadion
Mo Ajnane woont in de wijk Overdie, onder de rook het AZ-stadion. Hij begon inde Kaasstad ooit bij Alkmaarse Boys en speelde daarna voor AFC ’34 waar AZ hem scoutte. Na drie seizoenen vanaf de D’s bij de jeugdopleiding van AZ te hebben gezeten, keerde hij terug naar AFC ’34. Daar werd hij gescout door FC Volendam en toen die aan de deur klopte, pakte hij die (hernieuwde) kans met beide handen aan. Doelpunten heeft hij dit seizoen nog niet gemaakt. “Ik moet ook gaan scoren”, legt hij zichzelf een doelstelling op. Mo (in vorm) is een speler waar de echte voetballiefhebber van kan genieten. Hij beschikt over een gave traptechniek, is snel, heeft inzicht en zit boordevol ambities. Hij is overigens niet de enige in de familie die een aardig balletje kan trappen. Zijn broer Karim (26) heeft alle grote successen met zaalvoetbalvereniging Marlène Heerhugowaard meegemaakt en vertoont nu zijn kunsten bij het Hoornse Hovocubo. Omdat Karim op vrijdagavond met Hovocubo moet spelen, kan hij Mo niet in actie zien. Maar de familie Ajnane is wel vertegenwoordigd, want de vader van Mo zit vaak op de tribune.

Ervaring
Aan zaalvoetballen doet Mo niet. “Mag niet van de club, maar om mijn techniek verder bij te spijkeren, trap ik nog wel eens een balletje mee met de jongens in de buurt waar ik woon. De techniek leer je immers op straat.” Mo Ajnane heeft vorig seizoen een driejarig contract getekend en is fulltime profvoetballer. (“Ik zal later nog wel eens een studie oppakken.”) Dat Volendam vorige week tegen RBC weer niet kon winnen, had volgens hem ook te maken met het niet meedoen van Tim Bakens en het uitvallen van Paul de Lange. “Dat zijn ervaren en dus belangrijke spelers voor het team. Wij scoorden drie keer, maar gaven ook wel erg gemakkelijk tegendoelpunten weg. Ik blijf positief. We hebben nog zeven wedstrijden te gaan en daar moeten we nog wat van maken. Laten we een voorbeeld nemen aan Eindhoven. Die kwam vanuit het niets en pakte de derde periodetitel.”
De trainerswissel heeft geen schokeffect opgeleverd. Mo: “Er is in feite niet zoveel veranderd. Sturing is weg en Johan Steur is nu hoofdtrainer maar die stond er al. Op het veld moeten wij het doen. Zelf hoop ik nog zoveel mogelijk wedstrijden te spelen dit seizoen. Mijn ambitie is het afdwingen van een basisplaats. Ik heb wel het gevoel dat ik me goed heb doorontwikkeld bij FC Volendam. Ik moet me nu in de wedstrijden zien te onderscheiden. Tegen RBC lukte dat. Ik hoop dat ik tegen Veendam wederom in de basis sta.”

Cor Westerveld