In de schijnwerpers: Olaf Lindenbergh

• woensdag, 15 sep 2010

“Ik voel me nog lang niet afgeschreven”

De in Purmerend geboren en woonachtige Olaf Lindenbergh begon ooit bij ZOB. Zijn talent bleef niet onopgemerkt bij de scouts van Ajax. Hij verhuisde naar de jeugdopleiding van Ajax en speelde later in Oranje onder de 21 jaar. In 1994 verkaste hij naar De Graafschap. Met de Superboeren speelde hij één seizoen in de eerste divisie en vier jaar in de eredivisie. Daarna kwam hij zes seizoenen uit voor AZ en maakte vervolgens de overstap naar Ajax. Daar mocht hij na twee seizoenen transfervrij vertrekken naar Sparta. Maar na één seizoen Sparta was het voetballen bij een BVO-club afgelopen voor Lindenbergh. Het seizoen 2008/2009 kwam hij uit voor Purmersteijn en zaalvoetbalvereniging Desko.

“Niemand wilde me meer hebben. Noodgedwongen heb ik toen een jaar bij de amateurs van Purmersteijn gespeeld en in de zaal bij Veerhuys/Desko. Ik was blij dat ik vorig seizoen bij AGOVV aan de slag kon. Ik voel me nog niet afgeschreven, ook al ben ik nu met mijn 36 jaren de oudste speler in de Jupiler League.”

Voorop
Wekelijks is de ’veteraan’ nog een van de uitblinkers bij FC Volendam. Met Barry Opdam (34) krikt hij de gemiddelde leeftijd van de ploeg aanzienlijk op. Beide ’oudjes’ gaan voorop in de strijd en hebben de taak om de jongere spelers te coachen. “Nee, ik merk het in het veld niet dat ik 36 jaar ben. Het is daags na de wedstrijd uitlopen en de tweede dag zijn we dan meestal vrij. Na twee dagen voel ik me weer topfit, net als vroeger, en richt ik me weer op de komende wedstrijd. ”Die komende wedstrijd is uitgerekend AGOVV de tegenstander., zijn oude club.

Brede selectie
“Na de wedstrijd tegen Almere City heeft Gert Kruys het al even met me gehad over AGOVV. Die ploeg is voor de helft gewijzigd in vergelijking met vorig seizoen. Wat ik weet van ze, heb ik aan de trainer doorgegeven. Het wordt geen gemakkelijke wedstrijd voor ons. AGOVV zal hetzelfde spelen als Almere City, vanuit de verdediging. Wij moeten proberen snel een goal te maken. Ik verwacht wel dat we geleidelijk aan beter gaan voetballen als team. We hebben een brede selectiegroep. Loopt het niet lekker dan heeft de trainer toch altijd nog wat achter de hand. Kees Pier Tol en Jack Tuyp vielen tegen Almere City goed in. Het team begon toen beter te draaien. Almere City had met 12-1 van Sparta verloren en met 4-0 van Cambuur. De mensen denken dan dat wij wel even met een nulletje of zes van Almere City thuis winnen, maar zo werkt het niet in de voetballerij.”

Per jaar
Olaf Lindenbergh speelt het liefst op het middenveld. Nu Opdam weer meespeelt, heeft de verdediging van FC Volendam aan kwaliteit gewonnen en kan Linderbergh zijn voorkeurspositie innemen. Aan stoppen denkt hij nog niet. “Ik bekijk het per jaar. Ik heb nog veel plezier in het voetballen en wil er mijn steentje aan bijdragen om er met FC Volendam een mooi seizoen van te maken. Het voetbal is nog niet wat het wezen moet, maar we zijn nog steeds ongeslagen. Eigenlijk kan het dus alleen maar beter gaan.”

Cor Westerveld

{foto1}
Olaf Linderbergh: “ Niemand wilde me meer hebben. Ik was blij dat ik vorig seizoen bij AGOVV aan de slag kon.”