In memoriam Evert Tuijp

• vrijdag, 13 aug 2010

Opnieuw moest deze week de vlag van FC Volendam half stok. Nadat kort geleden de huisklusser Kees Buys ontvallen was, moest FC Volendam op donderdag 12 augustus afscheid nemen van de bouwkundige adviseur Evert Tuijp (74). Een vrijwilliger met een oranje hart.
Bij de start van de totale vernieuwing van het Volendamstadion in 1992 leerde FC Volendam Evert Tuijp kennen. Hij was als architect in dienst van Zeeman Architecten. In die functie begeleidde hij de bouw van de eerste drie tribunes. Na zijn pensionering bleef hij vrijwillig en in hart en nieren aan de club verbonden. Er ging in voetballend Volendam geen verbouwing voorbij zonder zijn inzet. Evert Tuijp had een ongelooflijke bestekkennis. In alle bouwvergaderingen kon ervan uitgegaan worden, dat een besluit pas uitgevoerd werd, als hij met zijn tekeningen de (on)mogelijkheden had aangegeven. Hij was een man van weinig woorden, met een heel droge humor, maar altijd aanwezig. Zijn hart lag bij de club. In de afgelopen tien jaar heeft Volendam in het stadion van alles aangepakt. Alle bouwkundige problemen werden door hem in kaart gebracht, van een tekening voorzien en in de uitvoering door hem begeleid. Hij was alle dagen in het stadion te vinden.
Ook deze week, terwijl het elftal werd voorbereid op de eerste competitiewedstrijd, was hij vol belangstelling aanwezig. De Jaap Jonktribune, waaraan in de afbouw nog zoveel moet gebeuren, zou zijn volgende klus worden en had al zijn aandacht. Ook de opknapbeurt van de businessclub stond al in zijn agenda. Maar het zal er niet meer van komen. Hij werd woensdag onwel; er was onmiddellijk eerste hulp (het stadion heeft een eigen AED), maar dat waren niet de middelen om hem in het volle leven te houden. Het afscheid was onverbiddelijk.

Het bestuur en het management van FC Volendam gedenkt hem in dankbaarheid voor alle jaren, die hij aan zijn club gaf. FC Volendam zal hem missen, en wenst zijn vrouw, kinderen, kleinkinderen en familie alle sterkte toe bij het verwerken van dit verlies.

Bestuur FC Volendam