In Memoriam: Jaap Bond (De Koe)

• dinsdag, 27 feb 2024

Op 75-jarige leeftijd is oud-speler van FC Volendam Jaap Bond (De Koe) overleden. Jaap maakte in het seizoen 1968-’69 zijn debuut in de hoofdmacht van de club uit zijn geboortedorp. In de laatste fase van zijn leven leverde Jaap een oneerlijke strijd met zijn ongeneeslijke ziekte, die hem uiteindelijk fataal is geworden. Jaap is 75 jaar geworden.

In Jaap schuilde op jonge leeftijd een begenadigd voetballer wiens talent vanwege blessureleed niet helemaal tot uiting mocht komen. In zijn tienerjaren werd Jaap, spelend in het hart van de verdediging en als back, geselecteerd voor het Nederlands jeugdelftal en op zeventienjarige leeftijd maakte de Volendammer onderdeel uit van het UEFA jeugdelftal, waarmee Jaap een bijzondere trip maakte naar Curacao.

In het seizoen 1968-’69 debuteerde Jaap namens FC Volendam in de Eredivisie. Hardnekkig blessureleed stond een mooie carrière voor Jaap in de weg. Na zijn actieve carrière richtte Jaap samen met zijn vier broers en zwager Administratiekantoor Bond op, jarenlang trouw sponsor van FC Volendam.

FC Volendam wenst familie en nabestaanden van Jaap veel kracht toe in deze moeilijke tijd.