Jaarlijkse persdag FC Volendam druk bezocht

  • vrijdag, 08 jul 2016
  • Leestijd: 4 minuten
  • Bron: FC Volendam

Perschef Richard de Weijze kon op jaarlijkse persdag van FC Volendam weer veel journalisten en fotografen welkom heten. De persbijeenkomst en vervolgens de fotosessie op het veld verliepen op rolletjes. Achtereenvolgens voerden perschef Richard de Weijze, technisch manager Misha Salden en de hoofdtrainer Robert Molenaar het woord in de tot perscentrum omgedoopte Koningshoek.

Terugblik 2015/2016
Allereerst werden de missies van het afgelopen seizoen besproken. Plaatsing voor de Jupiler Play-Offs werd bewerkstelligd. De interne organisatie is verder geprofessionaliseerd en momenteel worden de business faciliteiten grondig gerenoveerd. In het KRAS Stadion werden naast de voetbalwedstrijden ook tal van andere evenementen georganiseerd, uiteenlopend van het FC Volendam Gala en het Votown concert tot diverse bedrijfstoernooien. Vorig seizoen wilde FC Volendam graag dat er meer jeugd zou doorstromen naar het eerste elftal. Komend seizoen sluiten liefst zeven spelers uit de A1 aan bij de selecties van het eerste elftal en Jong FC Volendam. Ook werpt de samenwerking met RKAV Volendam zijn vruchten af, getuige de vijf jonge spelers die de overstap hebben gemaakt van de RKAV Volendam naar de FC.

Financiën
Komend seizoen beschikt FC Volendam over een netto begroting van EUR 3,9 miljoen. Het afgelopen seizoen werd afgesloten met een klein positief resultaat. Met de huidige begroting is de verwachting dat dit komend seizoen wederom zal plaatsvinden. De afgelopen drie seizoenen werden telkens meer seizoenkaarten verkocht. In de lijn daarvan hoopt FC Volendam dit jaar ook weer meer toeschouwers naar het KRAS Stadion te trekken. De sponsors die dit seizoen op de tenues van het eerste elftal prijken zijn Kras Recycling, HSB Volendam, Euro-Rijn, Keukenloods, Metafa Holland BV en Waterland Accountants & Adviseurs.

Vooruitblik seizoen 2016/2017
Zoals gebruikelijk wil FC Volendam zich weer plaatsen voor de Jupiler Play-Offs. Daaraan ten grondslag ligt een financieel beleid wat de club gezond houdt. De commerciële afdeling heeft als doel een rij aan nieuwe sponsors binnen te halen, met het oog op de nieuwe business lounges. Ook wil de club de sponsoren meer en vaker de ruimte bieden voor het organiseren van activiteiten. Op sportief vlak zal Jong FC Volendam in de derde divisie gaan spelen, waardoor de doorgroei van talentvolle jeugd zal versnellen. Alle jeugdteams spelen op het hoogste niveau in Nederland: dat kunnen weinig (Eredivisie) clubs zeggen. De missie is dat zij zich zullen handhaven op dit topniveau. De bouw van de Voetbalacademie, in samenwerking met RKAV Volendam, moet er voor zorgen dat de talentvolle voetballers voor FC Volendam behouden blijven.

Business lounges
Zoals gezegd worden de businesslounges verbouwd. Op de bovenste twee rijen van de eretribune wordt het Business bordes gerealiseerd waar de sponsors in de buitenlucht van de sfeer rondom de wedstrijden kunnen genieten. Achter het glas is één grote, luxe en zeer gezellige, ruimte gecreëerd, zodat de sponsors elkaar daar kunnen treffen. Dit was voorheen niet mogelijk met de aparte ruimtes die daar waren. De verbouwing kost natuurlijk geld, maar de verwachting is dat het juist meer zal opleveren. Geld dat ten goede moet komen van de kwaliteit van de selectie.

Technische zaken
Misha Salden lichtte vervolgens toe dat het inpassen van de jeugd succesvol is geweest. Liefst achttien van de vierendertig selectiespelers zijn afkomstig uit de eigen jeugdopleiding. Meer dan 25% van de spelers komen ook daadwerkelijk uit onze gemeente. Veel van deze spelers krijgen, samen met nieuwe jongens die van regionale amateurclubs zijn opgepikt, de kans om met Jong FC Volendam in de Derde Divisie ervaring op te doen.

Hoofdtrainer Robert Molenaar sprak vervolgens uit dat hij altijd een beter resultaat wil dan het afgelopen seizoen. Dat moet dan ook het uitgangspunt zijn voor het seizoen dat wacht. Ontwikkeling van de jonge spelers is eveneens een belangrijk speerpunt. Door focus op de jeugd leg je ook direct de focus op ontwikkeling, aldus Molenaar.

Foto’s
Na de presentatie in de Koningshoek gingen de spelers naar het veld, waar een peloton aan fotografen wachtte. De jaarlijkse elftalfoto’s, zowel van het eerste elftal als Jong FC Volendam, en de individuele foto’s werden vastgelegd op de gevoelige plaat.