Jack Tuyp: “Nog veel te vroeg voor euforie”

• donderdag, 18 nov 2010

“Nog veel te vroeg voor euforie”

Supporters maken vaak vergelijkingen. Jack Tuyp werd drie seizoenen geleden in het kampioensjaar met 26 doelpunten topscorer van zowel FC Volendam als de Jupiler League. De teller staat dit seizoen nog op één schamel doelpunt voor Jack. De speler in kwestie heeft er alle vertrouwen in dat er dit seizoen nog wel meer doelpunten achter zijn naam zullen komen.

“Drie jaar terug hadden we een heel ander elftal en had ik een andere functie binnen het team”, wijst Jack een van de oorzaken aan van zijn bescheiden productiviteit als spits. Alleen in het openingsduel tegen MVV trof hij het vijandelijke doel. Blessureperikelen hielden hem dit seizoen een aantal wedstrijden aan de kant. Jack is de eerste om toe te geven dat zijn echte vorm er nog niet is.
“Ik doe mijn best en train er hard voor om zo snel mogelijk terug te komen in de basis. Natuurlijk ben ik blij dat Michiel Kramer heel goed bezig is. Het is leuk voor jezelf om te scoren, maar voor het team maakt het niet uit wie er scoort. Het zou niet goed zijn als een elftal van één speler afhankelijk is.”

Tandje
In Volendam wordt weer volop en heel positief over ’de voetbal’ gepraat. Jack merkt het zelf ook als hij door het dorp fietst. “Een middenweg is er niet bij de Volendammers. Vorig seizoen vond iedereen het klote en nu denkt negentig procent van de mensen in ons dorp dat we al kampioen zijn. We moeten waken voor euforie. We zitten nog geeneens op de helft van het seizoen. Tuurlijk is het mooi dat we na 13 wedstrijden samen met FC Zwolle zeven punten los staan van de concurrentie, maar elke ploeg zet nu wel een extra tandje bij tegen de koploper. We zijn nog ongeslagen. De eerste nederlaag komt ook voor ons een keer al proberen we die natuurlijk zo lang mogelijk uit te stellen.”
Jack waarschuwt voor onderschatting tegen FC Emmen. “Gelukkig hebben we ervaren spelers Barry Opdam en Olaf Lindenbergh die de jonge spelers wel op het hart drukken dat je geen wedstrijd kan en mag verslappen. Ook tegen FC Emmen zullen we er professioneel vol voor gaan.”

Bankbezetting
Ploegen met een sterke bankbezetting kunnen het ver schoppen in de competitie. Bij FC Volendam is de bank gewoon sterk bezet. Met een dubbele wissel in de aanval heeft Gert Kruys dit seizoen al vaak succes geboekt. En hij heeft jonge spelers uit de eigen opleiding al hun debuut laten maken. Frank Schilder en Geraldo Hoogvliets mochten tegen Go Ahead Eagels hun profdebuut maken.
Jack Tuyp: “Frank Schilder deed ook tegen Den Bosch mee. Het was alsof hij al jaren als linksback in het elftal stond. Hij speelde probleemloos zijn partijtje mee. Ook Geraldo Hoogvliets deed het prima.”

De sfeer is opperbest bij FC Volendam. De spelers zijn bereid om voor elkaar door het vuur te gaan. De kwartfinale van de KNVB Beker werd bereikt door een 1-0 zege in en tegen Dordrecht. FC Utrecht is de volgende tegenstander. “We hadden ook nog een amateurclub kunnen loten. Was misschien gunstiger geweest om nog een ronde verder te komen. Maar ik heb FC Volendam al eerder in een uitwedstrijd FC Utrecht zien verslaan voor de beker. Toen zat ik zelf nog op de tribune. Smeets scoorde toen de enige en winnende treffer en in dat jaar speelde FC Volendam ook de finale in De Kuip tegen Feyenoord.”

Cor Westerveld

{foto1}
Jack Tuyp: ”Het zou niet goed zijn als een team afhankelijk is van één speler.”