Jack Tuyp schiet FC Volendam in enerverend duel langs Veendam

• vrijdag, 12 mrt 2010

Door Cor Westerveld

De doelpunten vielen in de eerste helft als rijpe appelen van de boom bij FC Volendam-BV Veendam. Na een ruststand van 3-3 won FC Volendam uiteindelijk met 4-3, in een wedstrijd die vooral in verdedigend opzicht bij de thuisclub af en toe meer op een slapstick leek. De aanvallers van FC Volendam weten de laatste weken het net weer te vinden van de tegenstander, maar achterin is er nog volop werk aan de winkel voor interim-trainer Johan Steur.

Het belangrijkste was dat FC Volendam eindelijk weer eens drie punten pakte en zich verwijderde uit de degradatiezone. De overwinning kreeg de thuisclub zeker niet cadeau, want BV Veendam, dat met Luciano Dompig, Michiel Hemmen en Alair Cruz Vincente met drie oud-Volendamspelers aantrad, combineerde beter en bleef tot het laatste fluitsignaal gevaarlijk.

{foto1}

Voortvarend
FC Volendam begon voortvarend, maar dit seizoen is al eerder gebleken dat de ploeg de weelde van een snelle en comfortabele voorsprong niet kan dragen. Nadat Thijs Sluijter binnen de zestien naar de grond was gegaan, mocht Melvin Platje vanaf de elfmeterstip zijn ploeg op een 1-0 voorsprong zetten. Nadat vervolgens Martijn van der Laan van SC Veendam verzuimd had om de bal in het door Robbin Ruiter verlaten doel te schieten, kwam FC Volendam op een 2-0 voorsprong. Jack Tuyp raakte eerste nog de lat, maar met de terugkaatsende bal wist Mo Ajnane wel raad en tekende in de 9e minuut voor zijn eerste seizoentreffer en FC Volendams tweede doelpunt, 2-0. Michiel Hemmen, nota bene bij FC Volendam opgeleid, maakte in de 13e minuut gretig gebruik van het lankmoedig optreden van de Volendamse achterhoede en stelde Michael de Leeuw in staat om de achterstand terug te brengen tot 2-1. Nadat Hemmen onderuit was gelopen in het strafschopgebied, mocht Michael de Leeuw BV Veendam naast FC Volendam schieten, maar doelman Robbin Ruiter zocht dezelfde hoek uit als De Leeuw en stopte de strafschop.

{foto2}

Revanche
De Leeuw nam hierna snel revanche op zichzelf, want nog geen minuut later scoorde hij wel de gelijkmaker, 2-2. Het werd nog mooier voor de Noorderlingen toen Lars Lambooij in de 25e minuut zijn ploeg op voorsprong zette, 2-3. Pech had FC Volendam toen Thijs Sluijter een voorzet gaf en Melvin Platje de bal tegen de lat kopte. Even later werd een inzet van Aaron Meijers van de doellijn gehaald door Martijn der Laan. Jack Tuyp zorgde op slag van rust voor de verdiende gelijkmaker, 3-3.

Schaars
Gezien het spelbeeld van de eerste helft was de verwachting dat er nog veel meer doelpunten zouden vallen in de tweede helft, maar in het tweede bedrijf waren de doelpunten schaars. Kansen op meer treffers waren er overigens genoeg. Bernard Hofstede kreeg met alleen doelman Peter van der Vlag nog voor zich een prachtige kans om de thuisclub aan een voorsprong te helpen maar hij faalde. Martijn van der Laan probeerde het daarna weer eens met een afstandschot aan de andere kant, maar doelman Ruiter was op zijn post.  Jack Tuyp scoorde in de 62e minuut 4-3 door met een paar subtiele bewegingen twee Veendamverdedigers in de luren te leggen en vervolgens doelman Peter van der Vlag het nakijken te geven, 4-3.

{foto3}

Afstandschoten
Een minuut later miste Michael de Leeuw de kans om SC Veendam weer naast de thuisclub te schieten, maar zijn inzet ging over het doel. Michiel Hemmen kreeg nog een keer de kans om met links uit te halen, maar hij mikte te hoog. En bij twee afstandschoten van Michael de Leeuw liet Robbin Ruiter zien dat hij niet voor niets eerste keeper is. Beide lastige inzetten verwerkte hij kundig tot hoekschop. FC Volendam was blij met de overwinning. Dat scheidsrechter Roelof Luinge tot Man of the Match werd gekozen, bewijst wel dat het voetbal niet om over naar huis te schrijven was. Maar met zeven doelpunten, twee strafschoppen en een handvol kansen aan beide kanten, leverde deze sportieve wedstrijd toch een boeiend voetbalavondje op voor het publiek.

Foto's: www.fredrotgans.nl