Jari Vlak gaat bij FC Emmen voor kans in Eredivisie

• maandag, 11 jan 2021

Jari Vlak (22) is vanaf heden te bewonderen in de Eredivisie. De Volendamse middenvelder vertrekt per direct naar FC Emmen. Vlak, die afgelopen vrijdag tegen SC Cambuur (0-1) al niet meer tot de selectie behoorde, tekent bij de Drentse club een contract voor 2,5 seizoen.

Vlak doorliep de gehele jeugdopleiding van FC Volendam. Hij behoorde tot een succesvolle lichting, waar onder anderen ook Alex Plat, Marco Tol en Joey Veerman uit voortkwamen. Hij debuteerde op 25 september 2018 in het bekerduel tegen Willem II. Dit seizoen verscheen de middenvelder zestienmaal binnen de lijnen en was daarin goed voor twee treffers. In totaal droeg Vlak 72 keer het Volendamse oranje, waarin hij zeven goals maakte en twaalf keer de aangever was.

'Kans gegrepen'

“Sinds mijn vijfde ben ik altijd betrokken geweest bij FC Volendam”, stelt Vlak. “Ik heb alle jeugdteams doorlopen en de laatste jaren als speler van het eerste elftal. Voor mij kwam nu de kans voorbij om in de Eredivisie te spelen met FC Emmen en die kans heb ik gegrepen. Op mijn tijd bij FC Volendam kijk ik met trots terug en ik heb het altijd naar mijn zin gehad. Ik wil daarvoor iedereen binnen de club bedanken. Mijn medespelers, de supporters, de technische staf, de medische staf, de jeugdtrainers, de mensen op de werkvloer en natuurlijk Piet Jonk. Bedankt!”

'Ontwikkeling beloond'

Technisch directeur Jasper van Leeuwen licht toe: “Met deze transfer van Jari zien we opnieuw een zelfopgeleide speler wiens ontwikkeling wordt beloond met een sprong naar de Eredivisie. Toen Emmen zich meldde was het direct al duidelijk dat Jari veel voelde voor een nieuwe uitdaging in een andere omgeving. Het verlies van een speler halverwege een seizoen is natuurlijk nooit ideaal, maar we begrijpen Jari’s ambities en als er dan ook wordt voldaan aan de contractuele voorwaarden is een transfer al snel een feit. We willen Jari bedanken voor zijn inzet en bijdrage aan FC Volendam al die jaren, en we hopen dat hij zijn ontwikkeling succesvol weet door te zetten in de Eredivisie.”

Tekst en foto's: FC Volendam