Jeugdopleiding FC Volendam behaalt opnieuw nationale status

• donderdag, 14 mei 2020

De jeugdopleiding van FC Volendam voldoet opnieuw aan de kwaliteitseisen van de KNVB om gecertificeerd te worden met de nationale status. Daarmee behaalt de Volendamse opleiding de een na hoogste kwalificatie. Sinds 2017 is de jeugdopleiding onafgebroken aangemerkt met deze eervolle certificering. Slechts zes clubs staan met hun jeugdopleiding hoger aangeschreven.

Jaarlijks toetst de KNVB de jeugdopleidingen van clubs in het Nederlandse voetbal met het zogenoemde Kwaliteit & Performance Programma. Tal van facetten worden via een auditrapport langs de meetlat gelegd. Zo wordt onder andere gekeken naar scholing van trainers, trainingsmogelijkheden, speelniveau van jeugdteams en samenwerkingen met andere amateurclubs.

Dit seizoen spelen vijf jeugdteams op het hoogste niveau en maken jeugdspelers geregeld de overstap naar (Jong) FC Volendam. Micky van de Ven, die vorig jaar nog speelde voor FC Volendam Onder 19, is hiervan een mooi voorbeeld. Ook Sam Lautenschutz (foto hierboven) heeft dit seizoen voor Jong FC Volendam gespeeld in de Tweede Divisie.

FC Volendam zal vanaf komend seizoen nog meer focus leggen om de jeugdopleiding naar een nog hoger niveau te tillen. Een intensievere samenwerking met RKAV Volendam is hier een essentieel onderdeel in.