Jeugdplan: B1 wint. C1 werkt aan teambuilding

• donderdag, 11 mrt 2010

AFC B1 – FC Volendam B1 0 - 2

Moeizame winst B1 tegen AFC

10/03 – Dankzij de bereidwillige medewerking van AFC konden wij deze wedstrijd doordeweeks vooruitspelen en staat niets ons meer in de weg om in de nacht van donderdag op vrijdag met een tevreden gevoel af te reizen naar München.

Dat het moeilijk zou worden in Amsterdam was vooraf bekend. AFC is een ploeg die veel fysieke strijd en power aan de dag legt, gekoppeld aan een tomeloze inzet. Veel lange ballen, waardoor het spel steeds snel naar voren wordt verplaatst en het tempo hoog ligt. Dit betekende dat onze mannen geen seconde mochten verslappen en er minstens zoveel strijd tegenover moesten zetten.
Met Cor Veerman in de verrassende rol van verzorger opende Volendam goed. Al in de 6e minuut wist Joris het net te vinden. Bij een door Bowedee met de knie gespeelde bal greep de AFC-keeper mis, waardoor Joris in staat werd gesteld de bal in het verlaten doel te schuiven, 0-1. Een lekkere opsteker. Iets later werd ontsnapt aan een tegentreffer. Na slordig verdedigen van onze defensie belandde de bal gelukkig niet in het doel, maar op de paal. Vlak voor rust een dot van een kans van Eric. Ook zijn schot werd gekeerd door de paal. Daarna waren er nog een tweetal goede scoringsmogelijkheden voor Joris. De eerste gekeerd door de keeper ten koste van een corner, terwijl zijn tweede doelpoging voorlangs ging.

Na rust bleek opnieuw dat het goede spel van voorheen langzamerhand een beetje is verdwenen. Het flitsende is er helaas een beetje van af. Dit zal snel weer beter moeten worden, want anders gaat dat ons in de resterende 5 duels nog een keer opbreken. De 2e helft was maar net begonnen toen Daniël met een uitstekende redding voorkwam dat AFC langszij kwam en het nog moeilijker zou gaan worden. Na ruim een uur spelen wist Bowedee een eigenlijk onmisbare kans niet te verzilveren. Voor open doel kwam hij niet verder dan een schuiver naast. Een kwartier voor het einde zorgde Joris met zijn tweede doelpunt voor grote opluchting, 0-2. Daardoor was de strijd beslist en kwam de zege niet meer in gevaar.

Komende zaterdag staat in München de oefenwedstrijd tegen FC Bayern U.16 op het programma. Een duel waarnaar enorm wordt uitgezien en waarin ook duidelijk zal worden hoe de onderlinge krachtsverhoudingen liggen. Uiteraard ook een schitterende ervaring en mooi leermoment voor onze spelers. In combinatie met de rondleiding door de Allianz Arena en het bezoek aan de wedstrijd FC Bayern – SC Freiburg gaan wij dus een uniek weekend tegemoet. Iedereen heel veel plezier toegewenst!

Gerard Veeken

Teambuilding voor de C1

10/03 Vandaag werd het een drukke dag voor de C1. Naast de zware wedstrijd tegen de koploper AZ stond een door ouders georganiseerde middag op het programma. Na de wedstrijd van vorige week tegen Omniworld was het duidelijk dat “de knop om moest”.
In het begin van de wedstrijd tegen AZ was de C1 weer te lief voor de tegenstander en gaf AZ de ruimte om de 0-1 te scoren. Hierna leek de C1 wakker te zijn geschud en lieten zij het voetbal zien waar zij toe in staat zijn. Door feller verdedigen en met goed combinatiespel wisten zij AZ verder van het doel te houden en kwamen zij zelf tot goede scoringsmogelijkheden. In het begin van de tweede helft werd dit voetbal voortgezet, wat gelijk al resulteerde in een grote kans. Na een wissel en een kleine omzetting in het team, werd het harde werken eindelijk beloond. Een prachtige voorzet vanaf de linkerkant werd prima met het hoofd afgerond. Lang kon er helaas niet van het zicht op een punt tegen de koploper worden genoten, want één moment van concentratieverlies werd direct door AZ afgestraft. Vlak voor tijd kwam de individuele klasse van AZ weer even bovendrijven wat resulteerde in een onhoudbare 1-3 en wat ook de eindstand was. Toch kunnen de mannen van de C1 terugzien op een prima wedstrijd, wat zeker perspectief biedt voor de resterende competitiewedstrijden.

In ieder geval voor de ouders, maar ik denk voor iedereen, voelde deze kleine nederlaag tegen de koploper als een overwinning. Jongens houdt dit spel vol en laat de wedstrijd tegen Groningen het begin zijn van een mooie reeks.

Na de wedstrijd gingen we met z’n allen naar Bowlingcentrum De Zedde om een uurtje te bowlen.
Er waren zes banen afgehuurd, dus volop gelegenheid voor de jongens, begeleiding en ouders om hun kwaliteiten te tonen. Alsof er een enorme prijs voor de winnaar in het verschiet lag, zo fanatiek werd er gebowld. Maar vooral bleek dat de jongens ook veel voor elkaar over hebben. Niet alleen op het voetbalveld vormen ze een hecht team, ook op de bowlingbaan zijn ze niet te beroerd om voor een ander het werk op te knappen en een strike te gooien voor iemand anders.

{foto1}

Na het uurtje bowlen gingen we met z’n allen eten “op De Dijk”. Vanaf de bowlingbaan was een puzzelwandeltocht uitgezet. Onderweg moesten foto’s worden herkend en vragen worden beantwoord. De spelers, de vaders en de begeleiders/verzorgers (waar ook de moeders toe behoren) vormden de drie teams die de “eeuwige roem” konden verwerven. Per viertal (2 spelers + 2 van een ander team) gingen ze op weg. Onderweg bleek de sterke band en de teamgeest van de spelers, want al snel zochten ze elkaar op, hun concurrenten vertwijfeld achter latend.

{foto2}

{foto3}

{foto4}

Gelukkig wist iedereen (een paar vaders waren een beetje verdwaald) uiteindelijk het gezellige Havenrestaurant De Lunch te vinden en zo kwam na een heerlijke maaltijd, waarbij nog het nodige over de wedstrijd werd besproken , een einde aan de Teambuildingdag van de C1.

Ohja, de vaders waren natuurlijk de winnaar van de puzzeltocht!

Een ouder