Jeugdverslagen FC Volendam 22 februari 2020

• zondag, 23 feb 2020

FC Volendam O17 - FC Twente O17 (4-4)
In december gaf FC Volendam in de laatste minuten een voorsprong van 3-1 weg en eindigde de wedstrijd in 4-4. Zaterdagmiddag kregen we hetzelfde scenario voorgeschoteld: een 4-2 voorsprong werd vanaf de tachtigste minuut weer simpel weggeven en daardoor wederom een eindstand van 4-4. Als de tegenstander wat opportunistischer gaat spelen raakt FC Volendam meteen in paniek en komt het niet meer tot voetballen.

De wedstrijd begon zoals we van de heren gewend zijn. Binnen vier minuten wordt uit de eerste kans van FC Twente gescoord, 0-1.  Na zes minuten de eerste grote kans voor onze mannen. Uit een corner kon kansrijk worden ingekopt, maar deze werd gemist. De daaropvolgende voorzet van links werd door Milijano Anastatia op de paal gekopt en de rebound door Mitchi Huijsman naast geschoten. FC Volendam werd sterker met een vlammend schot net over van Malick Lowe. Na een half uur kreeg FC Volendam legio kansen. Een voorzet van Deshawntey de Sanders werd binnengekopt door Mitchi, de verdiende 1-1. Niet veel later had Deshawntey een prachtig afstandsschot, maar deze ging net naast. Net voor rust kwam FC Volendam op voorsprong, een voorzet van Malick werd opnieuw door Mitchi ingekopt, 2-1.

Meteen na de rust kon hij zijn hattrick maken, maar goed voorbereidend werk van Calvin Twigt wist hij niet van dichtbij af te ronden. Daarna volgden nog wat kleine kansjes, met in de 60e minuut een schot op de lat van Junior Driessen.  FC Twente had ondanks het windvoordeel weinig in te brengen.  Na een handsbal van de tegenstander, net buiten de 16, mocht Calvin een vrije schop nemen. Geen enkel probleem voor hem, de 3-1 werd binnengeschoten.  Tien minuten later ging een verdediger van ons met de bal rennen, hij leverde hem direct in bij de tegenstander en met de daaropvolgende tegenstoot scoorde FC Twente geheel onnodig op fraaie wijze met een lob de 3-2. Zo werd het toch weer billenknijpen. Gelukkig scoorde Malick meteen daarna de 4-2 na een uitstekende aanval, met nog twaalf minuten te gaan.  Niets aan de hand, FC Volendam was veruit de sterkste ploeg.  Toch ging het door zeer matig verdedigen, dat al begon op het middenveld, helemaal mis. FC Twente stuurde alle lange mannen naar voren, wij verloren te veel duels, niemand zette een stapje extra of schopte de bal het stadion uit. Binnen twee minuten scoorde FC Twente in blessuretijd tweemaal, een grote deceptie en eindstand 4-4. Een beetje killersmentaliteit ontbreekt volledig in onze ploeg. Daaraan moet worden gewerkt!

Volgende week de moeilijke uitwedstrijd op een knollenveld tegen De Graafschap, dat door hun goede resultaten van de laatste weken boven FC Volendam staat.

Scoreverloop
04. FC Twente 0-1
41. Mitchi Huijsman 1-1
45. Mitchi Huijsman 2-1
66. Calvin Twigt 3-1
76. FC Twente 3-2
83. Malick Lowe 4-2
90+2 FC Twente 4-3
90+4 FC Twente 4-4

Opstelling
Sjoerd Griffioen, Gyani Manuel, Jay Koorndijk, Rob Tol (46. Jordy Dietz), Deshawntey de Sanders, Calvin Twigt, Milijano Anastatia (71. Jeffrey Buitenweg), Jerome Jager, Junior Driessen (85. Wylshendrid Louisa), Mitchi Huijsmans, (85. Necati Delibasi) Malick Lowe

Cambuur Leeuwarden O12 - FC Volendam O12 (1-0)
O12 reisde zaterdag af naar Leeuwarden voor slechts een 11 tegen 11 wedstrijd. In het eerste blokje van twintig minuten had Cambuur het overwicht. Weliswaar met de voordelen van de weersomstandigheden wist Cambuur een aantal grote kansen te creëren. Gelukkig was er vandaag voldoende strijd waardoor het in deze fase wel 0-0 beef.

Vanaf het tweede blokje draaide de O12 het wedstrijdbeeld om. Spelers toonden naast hun inzet ook de wil om de bal te krijgen door positie te kiezen in de rug van tegenstanders, waardoor er overtallen konden worden uitgespeeld. Dit leverde nog geen grote kansen op, maar het veldspel verbeterde en dat gaf moed.

In het laatste blokje brak de wedstrijd open. Het was FC Volendam O12 dat in de laatste fase zeker op een 0-2 voorsprong had moeten komen. De eerste grote kans was voor Navarro die na een passeerbeweging kon doordribbelen, maar uiteindelijk op de keeper mikte. Bij de tweede kans was het een lage voorzet van Navarro, waarbij Sylvain te veel tijd nodig had om tot scoren te komen. En helaas gebeurt dan hetgeen wat in het voetbal vaker terugkomt. Als je zelf de kansen niet benut, dan maakt de tegenstander daar gebruik van. In de blessuretijd wist Cambuur via een indraaiende voorzet de bal binnen te koppen.

Wedstrijdselectie
Tom, Jayden, Rick, Relynho, Rossi, Navarro, Vince, Vico, Reece, Damian, Reda, Sylvain, Amadou, Tyrese, Ryan, Niek en Chris