Jim Beers: ‘Bijzonder om weer het oranje tenue te dragen’

• vrijdag, 10 apr 2020

Na een slepende blessure die hem anderhalf jaar aan de kant hield, kon Jim Beers (19) in de tweede seizoenshelft eindelijk weer zijn waarde tonen op het veld. De spits van Jong FC Volendam is helemaal terug, maar moet zich net zoals alle andere spelers noodgedwongen vanuit huis fit houden met oefeningen. De Volendammer blikt terug op de zware periode en vertelt hoe het is om weer terug te zijn.

Beers stroomde afgelopen zomer van de Onder 19 door naar Jong FC Volendam. De tegenstand die hij en zijn teamgenoten elke week in de Tweede Divisie krijgen bevalt hem wel. Zo overkomt het wekelijks voor dat spelen tegen oud-profs. “Het is allemaal wat fysieker. Spelers van onze leeftijd kunnen zich er goed in ontwikkelen. De duels zijn zwaarder. Bij de junioren kon je makkelijker duels winnen als je fysiek wat sterker was. Dat is nu wel anders, de mannen waar je tegen voetbalt zijn al ouder en hebben meer ervaring.”

Jong FC Volendam vindt zichzelf terug op de voorlaatste plaats. Dat is tevens de eindstand, aangezien de KNVB besloot om de amateurcompetities vanwege de coronasituatie niet te hervatten. Volgens Beers is dat niet de positie waar het team van trainers Berry Smit en Johan Plat had hoeven te staan. “We kunnen niet tevreden zijn over hoe het in sommige wedstrijden is verlopen. Vaak gaven we een voorsprong weg, hebben teveel punten onnodig laten liggen. Ik was ervan overtuigd dat we dit seizoen nog veel punten hadden gepakt. Helaas moeten we ons erbij neerleggen dat de competitie is afgelopen.”

Team Jonk

Sinds dit seizoen maakt Beers kennis met de werkwijze van hoofdtrainer Wim Jonk en zijn team. De spits is zeer te spreken. “De trainer en ik kennen elkaar al een hele poos. Vanaf mijn periode dat ik in de jeugd van Ajax speelde. Hij is een echte voetballiefhebber”, beschrijft de spits. “Alles is erop vooruitgegaan. Dat zie je alleen al aan de resultaten van het eerste elftal.”

Beers vervolgt: “Trainingen en voeding bijvoorbeeld, dat is een stuk meer gestructureerd dan hiervoor. We krijgen dezelfde oefeningen als het eerste en hebben daardoor veel contact met Ruben Jongkind en Freek de Boer.” Inmiddels houdt Beers vanuit zijn ouderlijk huis in Volendam de conditie op peil. “Voor mezelf kan ik goed trainen. Ik heb een aantal spullen gekocht waardoor ik goede krachttraining kan doen. Daarnaast loop ik veel hard.”

Blessure

Beers kende vorig jaar een slechte periode in zijn prille loopbaan als voetballer. Door een hardnekkige blessure stond de Volendammer maanden buitenspel. “Je zou kunnen zeggen dat ik tegenslag op tegenslag had. Het was misschien wel de slechtste periode uit mijn leven.”

Vorig jaar ging de aanvaller onder het mes, maar dit bleek onsuccesvol. “Zo’n vijf maanden na de operatie hoorde ik dat het niet lag aan wat de doktoren geopereerd hadden, maar aan iets anders. In die periode heb ik van iedereen om me heen veel steun gehad. Dat hielp mij om elke dag weer gas te geven om uiteindelijk weer op het veld te kunnen staan. Dat ik nu, na zo’n lange revalidatieperiode, kan zeggen dat ik pijnvrij ben is heel erg fijn.”

Rentree

Zijn rentree tegen Jong Sparta (5-0 overwinning) staat hem dan ook nog goed bij. “Het was bijzonder om weer in het oranje tenue het veld op te mogen komen”, erkent de jonge Volendammer. “De mensen bij de club zeiden dat anderen allang hadden opgegeven. Dat heb ik niet gedaan en daardoor voel ik me nu ook mentaal sterker dan voorheen. Mede door mijn doorzettingsvermogen ben ik weer terug waar ik wil zijn.”

Ondanks dat de competitie er voor Jong FC Volendam op zit, wil Beers ten koste van alles fit blijven. “Stel dat er iemand bij het eerste in de aanval wegvalt door een blessure of iets dergelijks, dan wil ik er staan om het op te kunnen vangen. Je weet nooit wat er eventueel nog komen gaat. Ik ben blij dat ik weer fit ben en gebrand om alles uit mijn tijd bij FC Volendam te halen."

Tekst: Maarten Schuijl