Flitsende Volendammers pakken de punten in Amsterdam

• maandag, 04 nov 2019

Op een frisse maandagavond speelde FC Volendam een uitwedstrijd bij Jong Ajax op de Toekomst. Een speciale wedstrijd voor Wim Jonk, die als speler en lid van de technische hart een roemrucht verleden heeft bij de Amsterdamse club. Martijn Kaars kreeg van trainer Jonk de kans om te starten in de basis. ‘’Deze kans verdiende Martijn, omdat hij het de laatste tijd erg goed doet’’, sprak de trainer vooraf. Het bleek een gouden greep. De Volendammers wonnen met 1-3 en namen de punten weer mee terug naar de dijk.

Mogelijkheden

In de zesde minuut van de wedstrijd mocht Martijn Kaars aantekenen voor de eerste echte kans. Na een rappe versnelling liet, de oud jeugdexponent van de Amsterdammers, Jurrien Timber zijn hielen zien, maar zag hij zijn schot gepakt worden door Dominik Kotarski. De Volendammers begonnen goed aan de partij. Francesco Antonucci kreeg na tien minuten de bal en haalde venijnig uit. Opnieuw was het resultaat hetzelfde, namelijk een redding van de Amsterdamse keeper. Na die poging schommelde het spel heen en weer, maar wist de equipe van Jonk de wedstrijd redelijk onder controle te houden. Antonucci legde na een klein halfuur weer eens aan, zijn schot met links werd zonder al teveel moeite gepakt door Kotarski. Nordin Bakker moest aan zijn kant ook ingrijpen.

Na een fout van Micky van de Ven kwam Jong Ajax in gelegenheid om te scoren, maar het laatste tikje van Ryan Gravenberch had te weinig kracht om de Volendamse goalie te verrassen. De jonge Amsterdammers kregen niet veel later opnieuw de kans om de score naar hun hand te zetten. Jurgen Ekkelenkamp brak door in de zestien meter van Volendam, maar zag dat Bakker prima redding bracht op zijn schot. Niet veel later haalde Jari Vlak hard uit vanaf de tweede lijn, Kotarski liet los, maar er was geen Volendammer in de buurt om de bal tegen de touwen te schieten. Micky van de Ven had even later een sublieme rush in huis, vanaf eigen helft stoomde hij als een ware locomotief door het middenveld en de verdediging van Jong Ajax. Zijn poging mikte hij echter net iets te hoog. Kansen zat dus voor de mannen van Jonk.

Voorsprong

Jong Ajax startte de tweede helft gevaarlijk via Nicolas Kuhn. De Duitser kwam erg ver, maar zijn schot landde in het zijnet. Een kleine vijf minuten na de rust gaf Kotarski namens Jong Ajax de bal weg aan Gijs Smal, die vervolgens de bal voorzette op Nick Doodeman. De buitenspeler faalde voor het open doel niet en zette de Volendammers op een 0-1 voorsprong. De thuisploeg probeerde vervolgens iets terug te doen. Gravenberch kreeg een goede kans om de score gelijk te trekken, maar schoot over. Vervolgens kwam de topscorer van de Keuken Kampioen Divisie nog in de buurt. Lassina Traoré zette zijn voet tegen een voorzet vanaf de linkerkant, maar de bal ging voor het doel van Bakker langs. Na een klein uur spelen verdubbelde Volendam de score. Een hoekschop van Gijs Smal viel bovenop het hoofd van Marco Tol. De keeper van de Amsterdammers zat er nog aan, maar kon niet voorkomen dat de bal in het net viel.

Jelle Duin kreeg even later de kans om een derde Volendamse treffer te maken. Een knappe actie resulteerde in een volley die door de keeper van Jong Ajax nog gepakt kon worden. De gastheren kwamen twintig minuten voor tijd in de positie om de aansluitingstreffer te maken via Quinten Timber. Bakker, die de hele avond goed keepte, lag ook ditmaal uitstekend in de weg en voorkwam daarmee dat Jong Ajax terug in de wedstrijd kwam. Gravenberch maakte alsnog de aansluitingstreffer in de 73ste minuut. Na de Amsterdamse treffer kwam Volendam niet meer in de problemen. Sterker nog, Francesco Antonucci kon de 1-3 binnenschieten na een goede actie van Doodeman. De ploeg kon zo de laatste seconden rustig overspelen en de supporters reden tot juichen geven.

Na de wedstrijd stond een opgetogen Martijn Kaars voor de camera van NH Sport: ‘’Je kent al die jongens, dus wilde ik nog liever winnen dab dat ik normaal al wil.’’ Trainer Jonk is blij met de afgelopen resultaten. ‘’We hebben in de competitie er nu twee achter elkaar gewonnen. We moeten deze lijn dus door gaan trekken.''

Scoreverloop:

50’ Nick Doodeman 0 - 1
59’ Marco Tol 0 - 2
73’ Ryan Gravenberch 1 - 2
90+3’ Francesco Antonucci 1 - 3

Opstelling Jong Ajax:
Dominik Kotarski, Quinten Timber, Jurrien Timber, Boy Kemper, Juan Familia Castillo, Ryan Gravenberch (76’ Hassane Bandé), Nicolas Kuhn (59’ Leo Tethani), Carel Eiting, Lassina Traore, Jurgen Ekkelenkamp, Alex Mendez

Opstelling FC Volendam:
Nordin Bakker, Noah Fadiga (61’ Mohamed Betti), Marco Tol, Micky van de Ven, Gijs Smal, Kevin Visser, Nick Doodeman, Jari Vlak (74’ Gerry Vlak), Jelle Duin, Francesco Antonucci, Martijn Kaars (85’ Darius Johnson)

Tekst: Maarten Schuijl
Foto's: Fred Rotgans & Rob Lezer (