Jong Ajax neemt strafschoppen beter

• donderdag, 21 jul 2011

FC Volendam niet naar Maritiem-finale

In Den Helder heeft de technische staf in de wedstrijd tegen Jong Ajax ervoor gekozen de volle breedte van de selectie uit te testen. Meedoen om de prijzen, het doel van de missie in het nieuwe seizoen, staat of valt met een ‘sterke bank’. Werd in Barendrecht zichtbaar hoe de contouren van de eerste keuze eruit gaat zien, in Den Helder mochten de ‘nummers 12’ duidelijk maken dat de concurrentie groot is.

In de spitsen moesten met name Kees Tol en Michiel Kramer voor de doelpunten zorgen, aan de zijkant geassisteerd door Kevin Tano en Jeffrey Bok. Een steun in de rug kwam van Glenn van Zoolingen en Mark de Loor. In de achterste lijn werd Jong Ajax van repliek voorzien door Jahmill Flu, Mike Boelee, Iljaas Rodjan en Niels Buijs. Op doel stond Sonny Stevens. In de tweede helft werd er vijf keer gewisseld. Robert Mühren, Henny Schilder, Roy Bakkenes, Geraldo Hoogvliets en Michael Tol kwamen in het veld.

In het basiselftal van Jong Ajax stond Jeroen Verhoeven in het doel, achterin had Jan-Arie van der Heyden de leiding, op het middenveld werden de lijnen uitgezet door Ismail Aissati en in de spits liep de niet onbekende Mounir El Hamdoui. Daar omheen liep een aantal talenten, dat de Ajax-school vooralsnog niet mag verlaten.

In de eerste helft gaf FC Volendam knap partij. Al vroeg in de wedstrijd werd Kees Tol weggestuurd, maar in de haast joeg hij de fraaie kans over het doel. Later kreeg hij een herkansing op een uitstekende voorzet van Kevin Tano, maar vond nu Jeroen Verhoeven op zijn weg. Michiel Kramer liet zien wat hij in huis heeft, maar ook die kans ging verloren. Aan de andere kant mocht FC Volendam zich rijk rekenen met Sonny Stevens. In een aantal hachelijke momenten wist hij van geen wijken. Met zeer verzorgd spel had Jong Ajax het initiatief, maar liep zich stuk op een zich onverzettelijk en bekwaam verdedigend Volendam. De 0-0 ruststand was terecht, terwijl 2-2 of 3-3 ook mogelijk geweest zou zijn.

In de tweede helft duurde het een kwartier voordat Ajax op voorsprong kwam. Het betere tikwerk op de achterlijn bracht Niels Buijs van zijn stuk, zodat de bal eenvoudig terug gelegd kon worden en langs Sonny Stevens werd geschoten. FC Volendam voelde zich niet verslagen. De mooiste kans kreeg Robert Mühren, die leek te scoren, maar tot schrik van de Volendamsupporters hard de paal raakte. Toch kwam de verdiende beloning. In de slotminuut lukte het Kevin Tano alsnog de gelijkmaker op het scorebord te brengen. Daardoor waren strafschoppen noodzakelijk om een winnaar te kunnen aanwijzen. Ajax startte, maar zag dat Sonny Stevens paraat was. De gelijkmakende strafschop werd door Roy Bakkenes hoog over het doel gejaagd. De bal is terug gevonden op Texel. Ook de tweede Ajax-strafschop werd door Sonny Stevens gestopt. Het antwoord van Glenn van Zoolingen verdween eveneens over het doel. Na vijf rondes stond het 3-3. De zesde strafschop bracht de beslissing. Ajax scoorde, Henny Schilder schoot tegen de paal. Daardoor speelt FC Volendam zaterdag niet de finale tegen VVV maar de verliezersronde tegen het Helders elftal, dat met 2-0 van VVV had verloren.

Startopstelling FC Volendam: Stevens; Buijs, Boelee, Rodjan, Flu; de Loor, Kees Tol, van Zoolingen; Tano, Kramer, Bok.

Foto's © Rob Beense

klik op de link's hierboven

{foto1}{foto2}{foto3}{foto4}