Noord-Hollandse ontmoeting eindigt onbeslist

• maandag, 10 feb 2020

De nummer drie van de Keuken Kampioen Divisie trad op een stormachtige maandagavond aan tegen Jong AZ. Eerder dit seizoen hadden de mannen van Wim Jonk gewonnen van de Alkmaarders. Jelle Duin, Jari Vlak en Gijs Smal waren in oktober de doelpuntenmakers namens ‘Het Nieuwe Oranje’ in een thuiswedstrijd die eindigde in 3-2. Ditmaal eindigde het affiche in een 1-1 gelijkspel. Nick Doodeman maakte de enige goal aan Volendamse zijde.

Na drie minuten spelen braken de Alkmaarders gevaarlijk door in de zestien meter van FC Volendam. Een uitstekende ingreep van Micky van de Ven voorkwam een zekere Alkmaarse voorsprong. Na een kleine tien minuten kreeg oud-AZ’er Nick Doodeman de mogelijkheid om de mannen van Wim Jonk op een voorsprong te zetten. De buitenspeler kreeg de bal in zeer kansrijke positie aangespeeld en werkte met binnenkant linkervoet binnen. Nog geen paar minuten later kregen de Volendammers de volgende mogelijkheid om de score te verdubbelen. Francesco Antonucci gaf de pass op Doodeman, maar ditmaal liet de linksbuiten zijn kans liggen. Jong AZ maakte luttele momenten later bijna gelijk via Thijs Oosting, die door een knappe redding van Nordin Bakker niet tot scoren kwam. De kansen stapelden zich op aan beide kanten, maar tot veel meer doelpunten leidde dit niet.

Onweer

De wedstrijd werd vervolgens onderbroken nadat er onweer werd geconstateerd. Na een korte onderbreking konden beide ploegen weer het veld op. Kort na de hervatting gaf Doodeman gevaarlijk voor richting de eerste paal, maar Martijn Kaars kon de bal niet genoeg sturen om hem binnen te tikken. Alex Plat kwam niet veel later in scoringspositie, maar schoot de bal rakelings langs het doel. Doodeman was hoofdrolspeler van de eerste helft en had de Volendamse equipe op dubbele marge moeten zetten, maar hij verzuimde door de bal keihard op de lat te schieten. Bakker verrichtte een uitstekende redding tijdens een één op één situatie met een aanvaller van de thuisploeg en hield daarmee zijn ploeg op de been. De thuisploeg had vijf minuten voor de theepauze de gelijkmaker moeten maken via Ferdy Druijf, maar Bakker bleef goed kijken en stopte de inzet van de spits. Druijf kreeg seconden later weer een grote mogelijkheid, maar ditmaal kwam hij een teenlengte tekort.

Na rust hadden beide ploegen besloten om het iets compacter te houden. Zodoende ontstond er op het middenveld minder ruimte als in de eerste helft toen het kansen regende aan beide kanten. Antonucci kreeg na ruim een uur nog een redelijke kans om de score te verdubbelen. De middenvelder schoot hem met links naast het doel van Rody de Boer.

Martijn Kaars kreeg niet veel later alsnog de kans om te scoren, maar wist de bal niet genoeg in de verre hoek te duwen. Jong AZ leek een kwartier voor tijd op gelijke hoogte te komen, maar opnieuw was daar Micky van de Ven die met een meedogenloze ingreep erger voorkwam voor de Volendammers. Aanvoerder Kevin Visser had een paar minuten later de winnende op zijn schoen, maar wist de bal niet genoeg te drukken. Zijn inzet verdween daardoor over het Alkmaarse doel. Antonucci haalde ruim vijf minuten voor tijd nog eens hard uit, maar De Boer had hier een antwoord op. Ibrahim El Kadiri moest vervolgens zijn open kans op doel schieten om het te beslissen, maar ook hij liet dit na en schoot ver over. Doordat de Volendammers de kansen niet afmaakte sloegen de Alkmaarders genadeloos toe. Druijf tikte binnen na een bal die vanaf de achterlijn werd teruggespeeld. Nordin Bakker had nog een goede redding in huis op een Alkmaarse inzet

Scoreverloop:
7’ Nick Doodeman 0 - 1
87’ Ferdy Druijf 1 - 1

Opstelling Jong AZ: Rody de Boer, Joeri Church, Justin Bakker, Maxim Gullit, Mauro Savastano (61’ Richard Sedláček), Peer Koopmeiners, Mohamed Taabouni, Kenzo Goudmijn (83’ Richoneli Margaret), Håkon Evjen, Ferdy Druijf, Thijs Oosting.

Opstelling FC Volendam: Nordin Bakker, Noah Fadiga (83’ Ibrahim El Kadiri), Micky van de Ven, Kevin Visser (C), Gijs Smal, Alex Plat, Jari Vlak (72’ Marco Tol), Francesco Antonucci, Nick Doodeman, Boy Deul (60’ Brian Plat) , Martijn Kaars.

Tekst: Maarten Schuijl
Foto’s: ProShots, Soccrates Images, Jan Mulder, Rob Lezer - klik hier voor meer >>>
Video NH sport  & Samenvatting is te zien op FoxSport >>>