Ongeslagen serie eindigt in Domstad

• maandag, 24 feb 2020

Na vijftien wedstrijden zonder nederlaag slikte FC Volendam maandagavond in Utrecht een bittere pil. Jong FC Utrecht bleek in een slordige wedstrijd net als in de afgelopen twee seizoenen te sterk voor de ploeg van Wim Jonk. Het werd 2-1 voor de Domstedelingen.

FC Volendam begon op een guur Zoudenbalch wat onwennig aan het duel en leed een paar keer onnodig balverlies. De eerste kans voor de thuisploeg resulteerde direct in een treffer. Aanvoerder Jeredy Hilterman werkte een voorzet vanaf links hard tegen de touwen. Kort daarna was er de kans voor Odysseus Velanas op de 2-0, maar zijn schot ging gelukkig voor het doel van doelman Nordin Bakker langs.

Na een kwartier leek FC Volendam langszij te komen, maar het doelpunt van Jari Vlak werd afgekeurd wegens buitenspel. Vijf minuten later was het echter wel raak voor FC Volendam. Clubtopscorer Martijn Kaars ontsnapte bij een vrije trap aan de buitenspelval en tikte via de paal 1-1 in het Utrechtse doel. Het was voor Kaars zijn elfde treffer van het seizoen.

De formatie van Wim Jonk probeerde daarna de druk op te voeren en het heft in handen te nemen. Een schot van Franco Antonucci zeilde net voor het doel van Fabian de Keijzer langs en even later wist de Utrechtse goalie een harde schot van Gijs Smal ternauwernood te keren. Vijf minuten voor rust wist Volendam-goalie Bakker een nieuwe Utrechtse voorsprong met een knappe redding te voorkomen. Het was opnieuw Velanas die het Volendamse doel onder vuur nam. Met 1-1 op het scorebord zochten beide team de kleedkamer op.

Herhaling

Net als in de eerste helft was de eerste kans voor Jong FC Utrecht in de tweede helft direct raak. Invaller Giovanni de la Vega bediende Velanas met een steekpass, die vervolgens de bal achter Bakker wist te werken. FC Volendam kon dus opnieuw beginnen. Nick Doodeman leek met een strak schot dat een metertje over vloog het startsein te geven voor een nieuwe inhaalrace. De ruimtes op het veld werden groter, maar FC Volendam sprong slordig om met de geboden vrijheid.

Een kwartier voor tijd kwam Jong FC Utrecht met tien man te staan. Na een grove charge op Antonucci ontving Justin Lonwijk een rode kaart. Het laatste kwartier van de wedstrijd speelde zich logischerwijs grotendeels op de helft van de Domstedelingen af. Volendam gas gaf en de Utrechters groeven zich in. Met nog tien minuten op de klok was FC Volendam dichtbij de gelijkmaker. Een schot van Antonucci scheerde echter langs de kruising.

Door het Volendamse offensief vielen er achterin enkele gaten. Daar wist invaller Mohamed Malhalli bijna van te profiteren, maar Bakker was paraat met een goede save. In de blessuretijd was Jelle Duin nog heel dichtbij de gelijkmaker. Na een schot van Boy Deul kwam de bal voor zijn voeten, maar de Volendammer kreeg de bal niet tussen de palen.

Aan een fantastische reeks is helaas een einde gekomen, maar aanstaande vrijdag kunnen de Volendammers zich al revancheren. Dan komt namelijk Go Ahead Eagles naar de Dijk.

Scoreverloop:
6’ - Jeredy Hilterman (1 - 0)

20’ - Martijn Kaars (1 - 1)

52’ - Odysseus Velanas (2 - 1)

Bijzonderheden: Rode kaart: 75’ Justin Lonwijk (Jong FC Utrecht)

Opstelling Jong FC Utrecht:
Fabian de Keijzer, Sylian Mokono (79’ Ruben Hoogenhout), Mark Pabai (46’ Giovanni de la Vega) Gabriel Culhaci, Davy van den Berg, Hicham Acheffay (73’ Mohamed Mallahi), Rida el Barjiji, Jeredy Hilterman ©, Justin Lonwijk, Odysseus Velanas, Christopher Mamengi

Opstelling FC Volendam:
Nordin Bakker, Noah Fadiga, Kevin Visser ©, Micky van de Ven, Gijs Smal, Alex Plat, Jari Vlak (73' Boy Deul), Francesco Antonucci, Nick Doodeman (66’ Jelle Duin), Martijn Kaars, Derry John Murkin (70’ Ibrahim El Kadiri)

Foto's: Remco Kool (ProShots) & Rob Lezer - klik hier
Video's: NH Sport