Jong FC Volendam dankzij mirakel naar nacompetitie

• zaterdag, 26 mei 2018

Spelers stonden al onder de douche, sommigen waren zelfs al omgekleed, toen pas de beslissing viel in de strijd om de laatste prijs van dit seizoen. Na ruim tien minuten extra tijd was de wedstrijd van onze concurrent die ook al tien minuten later was begonnen afgelopen. Ondanks een late 1-0 van DVS '33 werd het dankzij een nog latere tegengoal van VVOG 1-1. En daarmee was het resultaat van Jong FC Volendam totaal niet meer belangrijk. Omdat Scheveningen de tweede periode heeft gewonnen gaat de winst in de derde periode automatisch naar de volgende in de periode stand en dat is Jong FC Volendam! Het seizoen krijgt dus een vervolg met als tegenstander TEC uit Tiel.

Onder het toeziend oog van voormalig Jong FC Volendam coach Berry Smit en zijn vrouw begon om stipt half drie de wedstrijd op het gelukkig niet al te warme sportpark Houtrust. De teams deden in het begin vrij rustig aan en zo hadden de doelmannen niet al te veel te doen. Na een kwartier waren er de eerste "gevaarlijke" momenten voor de goal. Nadat eerst Scheveningen een bal voorlangs zal gaan was het in de tegenaanval gelegenheids spits Nick Zeijlmans die zijn inzet uit de goal gestompt zag worden. Voor de rust, maar na de drinkpauze, kwam Volendam nog zeker twee keer redelijk gevaarlijk voor de goal van Jesper Leerdam. Maar op zowel de inzet van Rafik el Hamdi als Nick Zeijlmans had hij het voor Volendam verkeerde antwoord. Aan de andere kant was het Jordi van Stappershoef die een inzet van Barry Rog onschadelijk maakte. Uit de hier op volgende corner hielp aanvoerder Jari Vlak hem op de lijn. Zo werd met een 0-0 stand de rust bereikt. Omdat er in Ermelo al dan niet bewust een kleine vijf minuten later werd afgetrapt werd halverwege de rust duidelijk dat er na 45 minuten nog geen verandering in de periode stand was. Ook daar werd de rust met 0-0 bereikt.

Terwijl Volendam direct na de rust een corner kreeg, waar geen gevaar uit kwam, bleef het lang stil vanuit Ermelo. Pas toen de klok op Houtrust al op 54 minuten stond kwam het bericht dat er was afgetrapt voor de tweede helft. Inmiddels zakte het niveau van Volendam weg en kregen de gastheren meer ruimte. Via snelle uitbraken kwam ze echter niet tot scoren, maar wel uit een corner. Brandon Robinson kreeg de bal aangespeeld, draaide zich vrij en schoot de bal langs Van Stappershoef: 1-0. Een op dat moment verdiende voorsprong. Omdat het in Ermelo nog 0-0 stond nog altijd geen man over boord voor Jong FC Volendam. Uw verslaggever verlegde daarom wel de focus van de wedstrijd van het eigen team naar de berichtgeving op Twitter over DVS '33 - VVOG. Tussendoor kwam Jong FC Volendam via Nick Zeijlmans nog wel dichtbij de gelijkmaker. Zijn volley spatte uiteen op de vuisten van de doelman. Verder kabbelde de wedstrijd rustig naar het einde en kwam de 1-0 van de thuisploeg eigenlijk niet echt in gevaar. Om 16:23 floot scheidsrechter Bos voor het einde van de wedstrijd. Op dat moment mogelijk ook het einde van het seizoen voor Jong FC Volendam. Maar in Ermelo moesten nog negen minuten gespeeld worden en dat werden er uiteindelijk nog zeventien! Op het moment dat de spelers richting de kleedkamer liepen kwam er slecht nieuws uit Ermelo. Voor een vermeende handsbal ging de bal op de stip voor DVS '33. Wij konden daar uiteraard niet over oordelen, maar de commentaren waren over het algemeen dat het wel erg makkelijk gegeven was. Sterspeler Maurice de Ruiter maakte geen fout en schoot om 16:26 de 1-0 binnen. Het seizoen voor ons leek over en iedereen trok richting kleedkamer en bestuurskamer. Maar toen gebeurde het "Mirakel van Ermelo". Om 16:29 scoorde VVOG, streekgenoot van DVS '33, de gelijkmaker. Volendam stond ineens weer op pole-position voor de nacompetitie. Het was inmiddels de 89ste minuut, dus nu was het de vraag hoe lang het nog zou duren. En dat bleek lang te zijn! Pas om 16:40, dus na tien minuten extra tijd floot scheidsrechter Keijl voor het einde van de wedstrijd. En daarmee was het dus toch Jong FC Volendam dat zich ten koste van DVS '33 plaatste voor de nacompetitie voor promotie naar de Tweede Divisie. Aanstaande woensdag 30 mei zal deze aanvangen met een thuiswedstrijd tegen de nummer zestien van de Tweede Divisie: TEC. Er wordt om 20:00 uur in ons Kras Stadion afgetrapt. Zaterdag 2 juni is om 18:00 in Tiel de return. De winnaar speelt een week later een dubbel tegen de winnaar van de Haagse derby tussen Quick en Scheveningen om één plek in de Tweede Divisie.
De voorbeschouwing op de wedstrijd van woensdag zal zondag of maandag op deze site te lezen zijn.

Opstelling Scheveningen: Jesper Leerdam, Kevin Gomez Nieto, Samir el Moussaoui, Levi Schwiebbe, Mehmet Aldogan (61. Robert Steemers), Jari de Jong, Gio van Ree, Björn Wagenaar (71. Matthew Boelhouwer), Esin Gula, Brandon Robinson, Barry Rog (67. Marvin Nieuwlaat)

Opstelling Jong FC Volendam: Jordi van Stappershoef, Ali Ulusoy, Marco Tol, Darryl Bäly, Dean James, Jari Vlak, Taye Lee, Rodney Smorenberg (65. Cherisio Goudland), Nick Zeijlmans (85. Roy Tol), Kay Tejan, Rafik el Hamdi (61. Dylan Mertens)

Scheidsrechter: A. (Alex) Bos (Elburg)

Toeschouwers: 250