Jong FC Volendam hard onderuit

• maandag, 21 okt 2013

De wedstrijd van Jong Volendam tegen Jong Dordrecht is geen moment een echte wedstrijd geworden. Al na drie minuten zette Sal van Wermeskerken de Volendamverdediging voor joker, waardoor Everon Pisas de klus eenvoudig kon afmaken. Deze tik kwam Jong Volendam niet meer te boven. Spelers, die de stap naar het eerste elftal mogen maken en soms al gemaakt hebben, haalden hun niveau niet of speelden naast hun schoenen. Daarbij kwam dat van mannelijk voetbal negentig minuten lang geen sprake kon zijn. Zodra er ook maar een duel in de maak leek, klonk er al een fluitsignaal. Het aantal “overtredingen” was op de vingers van een elftal handen niet te tellen. Van enig kijkspel was dan ook geen sprake. Het gevolg was een reeks gele kaarten, die in deze wedstrijd volledig toe te schrijven was aan onnodig opgeroepen frustraties. Souffian Reclaoui, Leon Tol, Gendridge Prijor en Rafik el Hamdi kwamen er met één gele kaart van af. Bowedee Burleson liep er zelfs twee op. Hij is pas weer speelgerechtigd als Jong Volendam weer een wedstrijd gespeeld heeft. Op de gele kaarten op zich was weinig aan te merken. Dat het echter zover kon komen, was Jong Volendam niet geheel aan te rekenen. Voor een aardige wedstrijd is meer nodig dan twee elftallen.

Na de vroege voorsprong was er meer dan een hal uur van goed voetbal geen sprake. De onderste tegen de een na onderste bakten er weinig van. Jong Volendam mocht na precies een half uur spelen de eerste hoekschop nemen. Vijf minuten voor de rust was er plotseling een opleving. Een prima schot van Danny Tol kende geen genade in de ogen van Robert te Loeke. In de daarop volgende aanval zette Stefan Plat Henk Veerman in een uitstekende positie voor het doel, maar de lange spits, die zondag zijn eerste competitiedoelpunt in FC Volendam had gemaakt, wist zich met deze buitenkans geen raad. Jong Dordrecht deed dat beter. In de tweede echte aanval deze avond van de Dordtenaren werd het gelijk 0-2. Met de klok op 45 kopte Don Nandel Wormgoor de bal in tweede instantie na een redding van Mitchell Michaelis alsnog in het doel.

In de tweede helft werd het voetbal er niet beter op. Geen enkele Volendamspeler solliciteerde openlijk naar een basisplaats komende zondag tegen De Graafschap. Jong Dordrecht had dan ook weinig te duchten. Al helemaal niet toen in de 54e minuut Burleson kon gaan douchen en anderhalve minuut later Pisas zijn tweede doelpunt mocht laten bijschrijven. Met tien tegen elf was van een gelijke wedstrijd geen sprake meer, ook al omdat er meer spelonderbrekingen bedacht werden dan goed opgezette aanvallen. Jong Volendam mag deze 0-3 nederlaag als een serieuze les meenemen op weg naar een mogelijke carrière op hoog niveau.

De opstelling: Mitchell Michaelis, Raoul Esseboom, Leon Tol (46. Cerezo Hilgen), Boyd Stevens (59. Rafik el Hamdi), Oscar Wilffert, Stefan Plat, Bowedee Burleson, Eric Veerman, Henk Veerman, Danny Tol, Souffian Reclauoi (59. Gendridge Prijor).