Jong FC Volendam klaart klus al in eerste helft tegen AFC

• zaterdag, 02 apr 2022

Terwijl de sneeuwvlokken het Kras Stadion betraden, namen Jong FC Volendam en AFC het tegen elkaar op. De eerste helft bleek genoeg te zijn voor de ploeg van Kiki Musampa. Door goals van Koen Blommestijn en Milan de Haan, won Jong FC Volendam met 2 - 0 van de Amsterdamse hoogvlieger.

De Amsterdammers, met ex-Volendammer Mohamed Bett in de basis, begonnen fel aan de wedstrijd. Volendam-goalie Kayne van Oevelen, vorig seizoen nog AFC, moest een aantal keren van zijn lijn komen om groot gevaar te voorkomen. De echte grote kans kwam van Segun Owobowale. De middenvelder van AFC kreeg de bal goed voorgegeven van Cody Claver en schoot richting doel. Hij raakte de bal alleen niet goed, waardoor zijn inzet naast ging. Na tien minuten was het topscorer Blommestijn die de voorsprong voor het inschieten had. Tayrell Wouter gaf vanaf de linkerflank de bal voor en belandde precies in de voeten van Blommestijn. De goaltjesdief wilde in een keer uithalen, maar ook zijn poging kwam niet lekker van zijn voet, waardoor de poging geen moeilijke prooi was voor AFC-sluitpost Patrick Zonneveld.

Na twinting minuten kreeg de ploeg van Kiki Musampa twee heel grote kansen. Een goede combinatie van Younes Taha en Wouter belandde uiteindelijk in het zijnet. Snel daarna was het Taha zelf die het mocht proberen. Een kopbal van Volendam-spits Jim Beers belandde in de voeten van Taha, maar de middenvelder schoot de bal iets te wild over.

Dubbelslag

Toch mochten de Volendammers juichen en dat zelfs twee keer op rij in korte tijd. Blommestijn stond paraat bij de tweede paal en kon een geweldige voorzet van De Haan hard binnenkoppen. Hiermee maakte de aanvaller zijn veertiende goal van dit seizoen en de openingsgoal van de wedstrijd: 1 – 0. Drie minuten later werd de voorsprong verdubbeld door De Haan. De middenvelder benutte de vrije ruimte in de achterste linie van AFC en werkte de bal, aangegeven door Taha, overtuigend in de verre hoek: 2 – 0. Met die stand trokken beide ploegen richting de kleedkamers.

De eerste echte kans was voor AFC. Een aanval van Thomas Verhaar belandde uiteindelijk naast, nadat de ex-prof knap werd verdedigd door Jay Koorndijk. Even later was het Taha die op de rand van de zestien uithaalde richting doel. De poging eindigde in de handen van Zonneveld. Diezelfde doelman redde daarna op sublieme wijze, nadat Blommestijn een goede bal van Wouter binnen wilde koppen. De goalie van AFC ging vol voor de bal en voorkwam de derde tegengoal voor zijn ploeg.

Eentonig

Na een half uur gespeeld te hebben, kreeg AFC een vrije trap op een gevaarlijke positie. Verdediger Dilian Maatsen nam plaats achter de bal en schoot de vrije trap maar net langs het doel van Van Oevelen. Met nog tien minuten op de klok, bracht Musampa een debutant in de ploeg. Verdediger Jeremaih Griffith mocht in de laatste minuten laten zien wat hij waard was. En dat deed hij. Met nog drie minuten te gaan, brak AFC gevaarlijk door en gaf Gavero Markiet de bal een slinger richting Daniel Zoutberg. Griffith onderschepte de voorzet knap met het hoofd en werkte hem weg over het doel. Diep in de blessuretijd kon Blommestijn zijn tweede maken, na een geweldige voorzet van Jordi Blom. De aanvaller kopte de bal richting de verre hoek, maar het leer eindigen op de paal. Het mocht de pret niet drukken, want Jong FC Volendam won voor de tweede keer dit seizoen van AFC: 2 – 0.

Noordwijk-uit

Aanstaande dinsdag moeten de jongens van Musampa weer gereed staan. Dan nemen zij het in een uitduel op tegen Noordwijk. De aftrap vindt plaats om 20:00 uur.

Scoreverloop:
27’ Koen Blommestijn 1 – 0
31’ Milan de Haan 2 – 0

Opstelling Jong FC Volendam: Kayne van Oevelen; Rob Tol, Sjors Kramer, Jay Koorndijk, John Hilton; Robin Schulte (65. Joey Antonioli), Younes Taha (65. Hamza Rahaoui), Milan de Haan (78. Jeremaih Griffith); Tayrell Wouter (71. Jordi Blom), Jim Beers (71. Ezechiel Fiemawhle), Koen Blommestijn.

Opstelling AFC: Patrick Zonneveld; Mohamed Betti, Dalian Maatsen, Guus Jan van Weerdenburg; Cody Claver, Milan Hoek, Splinter de Mooij, Segun Owobowale (60. Joël Tillema); Gavero Markiet, Daniel Zoutberg, Thomas Verhaar.

Tekst: Stefan van Nierop
Foto's: Jan Mulder