Jong FC Volendam klaart klus al in de eerste helft tegen Feyenoord O21

• maandag, 18 sep 2023

De equipe van Michael Dingsdag reisde af naar Rotterdam om het op te nemen tegen Feyenoord O21. Al vroeg in de wedstrijd kwamen de Volendammers op voorsprong nadat Diego Gustavo een vrije trap prachtig binnen werkte. Vlak voor rust verstevigde Jong FC Volendam de voorsprong dankzij goals van Ezechiel Fiemawhle en Quincy Hoeve. Na een uur spelen deed Feyenoord O21 iets terug via Fabiano Rust, maar in de extremis waren het David Petrović (Jong FC Volendam) en Lars de Blok (Feyenoord O21) die de einstand bepaalden: 2 – 4.

Al na acht minuten mochten de Volendammers juichen op Sportcomplex Varkenoord. Jayden Candelaria bracht Hoeve ten val net voor de rand van de zestienmeter, waardoor de Volendammers een vrije trap toegekend kregen. Gustavo nam plaats achter de bal en plaatste het leer hard achter Mannou Berger: 0 – 1.

Na een kwartier spelen kreeg Feyenoord O21 op een vergelijkbare plek als de Volendammers een vrije trap. Jaden Slory werd ten val gebracht door Francisco Reyes Marizan, waardoor Van der Heijden mocht plaatsnemen achter de bal. De middenvelder van de Rotterdammers schoot echter hoog over, waardoor Jong FC Volendam-goalie Abdessalam Ouboumalne niet hoefde in te grijpen. De moeilijke fase voor de Volendammers duurde gelukkig maar een kwartier, want de zoektocht naar een tweede goal werd gauw weer hervat. Met nog vijf minuten op de klok draaide Flip Klomp zich in de zestien en gaf de bal over aan Hoeve. De spits van Jong FC Volendam schoot onberispelijk hard binnen en verdubbelde de voorsprong naar 0 – 2. Nog geen twee minuten later mocht Klomp een nieuwe assist op zijn naam schrijven, toen hij met een heerlijke steekpass Fiemawhle wegstuurde. De Volendammer werkte tussen de benen van Berger de bal tegen het net, waardoor de ploeg van Dingsdag met een relaxt gevoel aan de thee ging: 0 – 3.

Gehoor terug

Na een rustige openingsfase van het tweede bedrijf deed Feyenoord O21 na een uur spelen iets terug. Slory vond Rust, die zich opendraaide in de zestien en hard achter Ouboumalne werkte: 1 – 3. Het bleek voor nu het enige smetje op de wedstrijd van de Volendam-goalie, want even later was hij met een fraaie snoekduik richting de linkeronderhoek en bij een corner de grote man van zijn ploeg.

Na het inbrengen van Mika van der Horst, Myron Mau-Asam en David Petrović vonden de Rotterdammers wat vaker het doelgebied van Jong FC Volendam. Door slordige afrondingen werd het net niet gevonden. Met nog tien minuten te spelen bracht Dingsdag nieuw leven op de linkerflank door Fiemawhle naar de kant te halen en Jermaine Rijssel binnen de lijnen te brengen. Speldenprikjes van Rijssel troffen geen doel, maar zorgden wel voor een opleving van de Volendammers. In de laatste minuut van de reguliere speeltijd stuurde aanvoerder Billy van Duijl invaller Petrović weg. De snelle aanvaller lobte de bal over Berger heen en maakte daarmee de vierde Volendamse goal van de middag. Feyenoord O21 maakte uiteindelijk via een slotoffensief de laatste goal via Lars de Blok, waardoor de eindstand 2 – 4 werd in het voordeel van Jong FC Volendam. Dankzij deze zege zijn de mannen van Dingsdag voorlopig koploper.

FC Twente/Heracles Academie O21

Aanstaande vrijdag speelt Jong FC Volendam de eerste thuiswedstrijd van het seizoen tegen FC Twente/Heracles Academie O21. De aftrap is om 15:00 uur in het Kras Stadion.

Scoreverloop:
7' Diego Gustavo 0 – 1
40' Quincy Hoeve 0 – 2
42' Ezechiel Fiemawhle 0 – 3
59' Fabiano Rust 1 – 3
89' David Petrovic 1 – 4
90+1' Lars de Blok 2 – 4

Gele kaarten:
Jay Koorndijk, Ezechiel Fiemawhle, Waleed Ait Abdellah en Abdessalam Ouboumalne

Opstelling Feyenoord O21: Mannou Berger; Lugene Arnaud, Paris Elmensdorp (82. Lars de Blok), Timo Zaal, Milan Hokke, Jaydden Candelaria (76. Rainy Breinburg); Délano van der Heijden (46. Fabiano Rust), Joep van der Sluijs), Antoni Milambo; Jayden Slory, Nesto Groen (66. Wassim Essanoussi)

Opstelling Jong FC Volendam: Abdessalam Ouboumalne; Francisco Reyes Marizan (61. Myron Mau-Asam), Jay Koorndijk, Billy van Duijl, Waleed Ait Abdellah; Bram van Driel (81. Luc van Koeverden), Flip Klomp (61. Mika van der Horst), Diego Gustavo (68. David Petrović); Caner Demircioglu, Quincy Hoeve, Ezechiel Fiemawhle (81. Jermaine Rijssel)

Tekst: Stefan van Nierop