Heftige "rollercoaster ride" voor Jong FC Volendam

• zaterdag, 11 jan 2020

Een zeer goed gevulde hoofdtribune is zaterdag getrakteerd op een waar spektakel. Jong FC Volendam leek op weg naar de derde zege van dit seizoen, maar na een ongelukkige rode kaart van de debuterende doelman Joey Roggeveen ging het alsnog mis. In de slotfase boog Marciano Mengerink eigenhandig de score om in het voordeel van Katwijk. Euforie, woede, telleurstelling: het is een heuse rollercoaster van emoties bij Jong FC Volendam.

Voor de wedstrijd was er flinke tegenslag in het Volendam kamp. Nadat eerst Mike Eerdhuijzen ziek af moest haken, bleek ook Darius Johnson niet fit genoeg te zijn na de warming-up. Max Veerman en Dyllandro Panka verscheven hierdoor alsnog aan de aftrap van de wedstrijd tegen kampioenskandidaat Katwijk. Gedurende het eerste kwartier was te zien welke ploeg hoger op de ranglijst stond. Katwijk was beter, maar was eigenlijk nooit echt gevaarlijk. De beste mogelijkheid was voor spits Marciano Mengerink, maar hij kopte de bal naast. Zo halverwege het eerste bedrijf kwam Jong FC Volendam beter in de wedstrijd en nam het het initiatief over van Katwijk. De beloning was er ook al snel. Kevin van Gasteren kreeg net buiten de zestien de bal, legde hem voor zijn goede been en schoot de bal in de kruising! Een heerlijke goal en op dat moment een niet eens onverdiende stand. Youssef Blel had even later de 2-0 op zijn hoofd. Uit een schitterende voorzet van de debuterende John Hilton mikte hij echter helemaal verkeerd en zag de bal ruim naast gaan. Toch viel even later alsnog de 2-0. Doelman Kieboom ging onder een corner van Dean James door waardoor Brian Plat binnen kon koppen. Geheel vrij voor doelman Kieboom had Youssef Blel misschien al voor de rust de wedstrijd op slot kunnen gooien, maar hij standde op de doelman. De rebound van Dyllandro Panka ging naast en weg was de kans. Op de bank van Katwijk zagen ze het niet meer zitten en werd er voor de rust al ingegrepen om dat in de rust nogmaals te doen.

Ondanks dat Katwijk de druk na de rust opvoerde had Jong FC Volendam de wedstrijd in het eerste kwartier kunnen beslissen. Maar Youssef Blel en Ibrahim El Kadiri hadden het vizier niet op scherp staan. Met nog iets meer dan twintig minuten op de klok werd een ongelukkig moment van de debuterende doelman Joey Roggeveen het keerpunt in de wedstrijd. Bij een uitbraak van Katwijk kwam hij uit zijn doel en uit de zestien. Hij leek een beetje weg te glijden en kreeg de bal tegen zijn arm. Scheidsrechter Rozendal kon niet anders dan hem met een rode kaart naar de kant te sturen. Ongelukkig, maar een terechte beslissing. Het zorgde in ieder geval voor de nodige commotie in en rond het veld. Samir Ben Sallam werd geslachtofferd om Barry Lauwers als nieuwe doelman in te zetten. Hij ging in de ogen van de scheidsrechter echter te langzaam van het veld en dat kostte hem een gele kaart. Ook de assistent trainer van Jong FC Volendam, Johan Plat, kreeg op aandringen van de vierde man een gele kaart. Op zich wonderbaarlijk aangezien de vierde man zich meer bij de corner vlaggen bevond dan zoals gebruikelijk tussen beide dugouts. Toen de "storm" was gaan liggen deed Barry Lauwers direct wat er van hem verwacht werd: de bal uit het doel duiken! Maar niet veel later kreeg Katwijk een betere kans aangeboden van de arbitrage. Youssef Blel kreeg de bal op zijn schouder waarna de scheidsrechter naar de stip wees. Ibrahim El Kadiri ging echter gewoon door met voetballen en werd door Katwijk trainer Zoutman eigenhandig in het veld tegengehouden. Beide heren kregen geel. Mengerink had vervolgens geen problemen met het cadeau en schoot Katwijk terug in de wedstrijd. De druk werd nog meer opgevoerd en de mannen van Smit en Plat konden het bijna niet meer aan. Een inzet van Hilterman belandde op de paal, waarna Max Veerman de bal niet weg kreeg maar wel Mengerink de kans op 2-2 schonk. Deze zei "dank u!" en het was 2-2. Het was wachten op de 2-3 en die viel dan ook nog. Kort voor tijd maakte Mengerink zijn hattrick compleet en liet Jong FC Volendam gedesillusioneerd achter. De thuisploeg had vandaag minstens een punt verdiend, maar door diverse oorzaken lukte het weer niet. De zaak is uiteraard nog niet verloren, want we zitten nu precies op de helft, maar het kwartje moet nu toch eens een keer goed gaan vallen zou je zeggen...

Scoreverloop:
25. Kevin van Gasteren 1-0
31. Brian Plat 2-0
75. Marciano Mengerink 2-1 (strafschop)
84. Marciano Mengerink 2-2
89. Marciano Mengerink 2-3

Opstelling Jong FC Volendam:
Joey Roggeveen, John Hilton, Brian Plat, Max Veerman, Dean James, Kevin van Gasteren, Samir Ben Sallam (70. Barry Lauwers), Youssef Blel (83. Taye Lee), Victor van Montfort, Ibrahim El Kadiri, Dyllandro Panka (60. Jim Beers)

Opstelling Katwijk:
Ricardo Kieboom, Robbert Susan (46. Edin Bibuljica), Guus Jan van Weerdenburg, Joey Jongman, Mike van den Ban (88. Brandon Robinson), Roland Bergkamp, Bart Sinteur, Kay Blokland, Rick van der Meer, Marciano Mengerink, Raoul Esseboom (41. Jordy Hilterman)

Scheidsrechter: