Jong FC Volendam stelt handhaving Tweede Divisie veilig

• zaterdag, 11 jun 2022

Zaterdagmiddag stond de tweede wedstrijd van de play-off finale tussen Jong FC Volendam en Almere City onder 21 op het programma. De ploeg van Kizito Musampa wist wat het moest doen en voerde die taak ook prima uit: winnen. In het Kras Stadion werd met 3 – 0 gewonnen.

Jong FC Volendam begon meteen dreigend. Nadat verdediger Ezra Hoogenboom een terugspeelbal verkeerd inschatte, was Tayrell Wouter er als de kippen bij. De snelle vleugelaanvaller gaf voor, maar Almere-aanvoerder Marcelencio Esajas kopte de voorzet weg. Erg lang tot er een treffer viel, duurde het niet. Younes Taha veroverde op het middenveld de bal en gaf strak voor op Koen Blommestijn. De topscorer van Jong FC Volendam zette zijn hoofd goed tegen het leer en werkte de bal achter Almere-sluitpost Stijn Keller: 1 – 0.

Niet veel later leek Blommestijn zijn tweede goal te maken, toen Taha wederom de spits vond. De Volendammer won het sprintduel van de volledige Almere-defensie en won de bal uit de kluts met keeper Keller. De bal rolde richting de goal, maar terwijl Blommestijn uitgleed, werkte Jens Guiting de bal uit zijn zestien. Even kon Milan de Haan de twee-nul op het bord zetten, toen hij het sprintduel met Keller won. De middenvelder was eerder bij de bal en probeerde met een wippertje de bal in het doel te werken. Zijn poging was nét te hoog. Op slag van rust werd de voorsprong alsnog verdubbeld. Wouter probeerde vanaf randje zestien, maar mikte op de paal. De afvallende bal kwam voor de voeten van Taha, die wel net vond: 2 – 0. Met deze stand op het bord, trok de Volendamse equipe naar de kleedkamer.

Op slot

Almere kwam scherp uit de kleedkamers. Jong FC Volendam-aanvoerder Sjors Kramer raakte de bal verkeerd, waardoor invaller Joshua Zimmerman de bal veroverde. De vervanger van Kai Hernandez raakte de bal helemaal verkeerd, waardoor Van Oevelen de bal voor zijn voeten grabbelde. Na een krap uur, mochten de Volendammers weer juichen. Een indraaiende corner van Leon Maloney eindigde op het hoofd van Blommestijn. De spits knikte zonder moeite de bal achter Keller: 3 – 0.

Tien minuten na de goal van Blommestijn, moest Jong FC Volendam verder met tien. Wouter kwam te hard door op Ezra Hoogenboom en moest met een directe rode kaart het veld verlaten. Almere probeerde zijn voordeel uit het overtal te halen, maar was wat onzorgvuldig in de afronding. Vele kansjes gingen naast of over. Met nog een kwartier te gaan, mocht De Haan vrij uithalen net voor de zestien. De Volendammer schoot, maar het been van Jordy Rullens zorgde ervoor dat de bal over de achterlijn verdween. Kansen bleven uit en zo stelde Jong FC Volendam handhaving in Tweede Divise veilig.

Scoreverloop:
16’ Koen Blommestijn 1 – 0
45’ Younes Taha 2 – 0
56’ Koen Blommestijn 3 – 0

Gele kaarten:
Younes Taha, Kayne van Oevelen

Bijzonderheden:
Rode kaart Tayrell Wouter

Opstelling Jong FC Volendam: Kayne van Oevelen; Rob Tol, Sjors Kramer, Jay Koorndijk (46. Givairo Read), John Hilton; Billy van Duijl, Milan de Haan (82. Imran Nazih), Younes Taha (86. Joey Antonioli); Leon Maloney (82. Jordi Blom), Koen Blommestijn (86. Milan Zonneveld), Tayrell Wouter

Opstelling Almere City onder 21: Stijn Keller; Niciano Grootfaam (82. Tyrese Noslin), Ezra Hoogenboom, Jens Guiting, Jordy Rullens; Jochem Ritmeester van de Kamp, Riley Reemnet, Marcelencio Esajas, Kai Hernandez (46. Joshua Zimmerman); Guillermo Gauna, Tijmen Wildeboer (61. Mitchi Huijsman)

Tekst: Stefan van Nierop
Foto’s: Jan Mulder