Jong FC Volendam trapt tweede deel van competitie af met een uitduel tegen Koninklijke HFC

• donderdag, 19 jan 2023

Voor Jong FC Volendam start de tweede seizoenshelft van Jack's League met een uitduel tegen het Koninklijke HFC van Gertjan Tamerus. De aftrap is om 15:30 uur in Haarlem.

Voor de Volendammers is het alles of niets deze tweede seizoenshelft. De Oranjehemden bezitten, net zoals de hoofdmacht, de zeventiende plek op de ranglijst. Voor beloftenteams gelden echter andere regels dan andere Tweede Divisie-teams: De zestiende- en zeventiende plek betekent normaal gesproken nacompetitie, maar voor beloftenteams is dit directe degradatie naar de onder 21-competitie. Plek elf tot plek vijftien betekent een tweeluik tegen de winnaar van het tweeluik tussen de onder 21 herstkampioen en zomerkampioen. Vorig jaar trof Jong FC Volendam Almere City onder 21, dat spectaculair won van Feyenoord onder 21. In het uitduel verloren de Volendammers met 1 - 0, maar thuis draaiden ze de stand volledig om, door met 3 - 0 te winnen. Goals van Koen Blommestijn en Younes Taha zorgden voor lijfsbehoud; de taak die ook dit jaar weer hoge urgentie heeft.

De opponent van aanstaande zaterdag staat maar drie plekken boven Jong FC Volendam, met vijf punten meer. Dat terwijl vorig seizoen De Koninklijke nog volop meedeed om het kampioenschap. De laatste competitiewedstrijd tegen Spakenburg verloren de Haarlemmers met 1 - 0. Ook van FC Lisse werd niet gewonnen: 2 - 1. De laatste driepunter dateert alweer van 26 november, toen het won van Kozakken Boys: 3 - 1. Bij HFC spelen drie ex-FC Volendammers: John Hilton, Mitchel Michaelis en Gerry Vlak. Bij Jong FC Volendam is Déron Payne de enige met een HFC-verleden. De rechtsback kwam deze zomer over van de club uit Haarlem.

Nooit saai

Duels tussen Jong FC Volendam en Koninklijke HFC zijn nooit saai. Er wordt altijd wel gescoord en er is steevast sensatie. Afgelopen editie won Jong FC Volendam, toen debutant Quincy Hoeve bij zijn invalbeurt de bal fraai achter ex-FC Volendammer Mitchel Michaelis werkte.

Laatste vijf ontmoetingen

27-08-2022 | Jong FC Volendam - Koninklijke HFC: 1 - 0
Quincy Hoeve

09-04-2022 | Koninklijke HFC - Jong FC Volendam: 3 - 1
Ezechiel Fiemawhle

30-10-2021 | Jong FC Volendam - Koninklijke HFC: 1 - 1
Koen Blommestijn

08-02-2020 | Koninklijke HFC - Jong FC Volendam: 4 - 0

26-10-2019 | Jong FC Volendam - Koninklijke HFC: 3 - 6
Youssouf Blel, Brian Plat en Mike Eerdhuijzen

Arbitrage en Twitterverslag

De wedstrijd van zaterdagmiddag staat onder leiding van Sven Spaan. Aan de zijlijnen staan Michael Rasch en Thomas Verboven paraat om Spaan te assisteren. Bora Ari zal als vierde official dienen.

Wil je niets missen van dit duel, maar kan je niet live aanwezig zijn? Via ons Twitteraccount is dit duel live te volgen. Ook via #HFCJVO zijn alle hoogtepunten van de wedstrijd te volgen.