Jong FC Volendam verrast door Katwijk in seizoensopener

• zaterdag, 20 aug 2022

Een zonnige zaterdagmiddag op Sportpark De Krom was het theater voor de seizoensopener van Jong FC Volendam. In Katwijk namen zij het op tegen de kersverse Tweede Divisie-kampioen VV Katwijk. Een fijne middag werd het niet voor de Volendammers: in Katwijk werd met 7 – 0 verloren.

De Volendammers kwamen al in de eerste minuut met de schrik vrij, toen Ahmed El Azzouti het leer tegen het ijzer schoot. Twee minuten later was het echter wel raak door diezelfde El Azzouti. De snelle aanvaller van Katwijk had de bal voor het intikken, toen Lars Weistra een crosspass van Killian van Mil goed controleerde en afgaf: 1 – 0.

Vijf minuten later keken de Volendammers tegen een grotere achterstand aan. Givairo Read wilde de bal onderscheppen, maar het leer eindigde tegen zijn buik. Hierdoor grabbelde El Azzouti de bal weg voor de voeten van de jonge verdediger en bediende hij aanvoerder Robbert Susan. De middenvelder schoot overtuigend binnen, door de bal in de linkerbovenhoek te plaatsen: 2 – 0.

Na de tweede goal, hadden de Oranjehemden veel balbezit. Goede combinaties vonden echter geen net. Katwijk kreeg, ondanks weinig balbezit, na twintig minuten toch de kans op een grotere voorsprong. Oud-Volendammer Robin Schulte veroverde de bal en zocht de aanval op. Weistra nam aan en wilde uithalen, maar Volendam-sluitpost Barry Lauwers had zijn plannetje door en klemde de bal net op tijd. Even later stonden El Azzouti en Lauwers oog-in-oog, toen de aanvaller van Katwijk werd weggestuurd door Schulte. De maker van de een-nul wilde de bal door de benen van Lauwers schieten, maar de Volendammer reageerde snel door naar de grond te duiken en de bal goed te veroveren.

Geen fijne ruststand

Na een krap half uur spelen, lag de bal weer in het net. El Azzouti stond precies op de goede plek, toen de verdediging van Volendam een steekje liet vallen. Een goed schot raakte het net: 3 – 0. Met nog vier minuten tot het rustsignaal, maakte Katwijk nóg een treffer. Tim Freriks werd weggestuurd vanaf de rechterflank en schoot richting de verre hoek. Lauwers kon zijn vingers niet tegen de bal krijgen, waardoor Katwijk wéér kon juichen: 4 – 0.

De tweede helft begon iets positiever voor Volendam. De equipe van Kizito Musampa was vaker aan de bal en mochten een aantal keer uithalen richting het doel; helaas wel zonder resultaat. Pogingen van Lequincio Zeefuik en Jordi Blom gingen naast en over. Na een ruim uur te hebben gespeeld, moest Billy van Duijl ingrijpen. El Azzouti jaagde op zijn hattrick en stormde op het doel af. Van Duijl voorkwam dit, door een sliding uit te voeren. De verdediger raakte echter het been van de aanvaller, waardoor Katwijk een vrije trap kreeg op een mooie positie. De poging van Susan ging echter hoog over.

Tegenvallende marge

Na vijfenzestig minuten, moest Jong FC Volendam toch weer een tegentreffer incasseren. Een flipperkast effect in de zestien van Volendam, belandde voor de voeten van Van Mil, die hard in de linkerhoek schoot: 5 – 0. Niet heel lang daarna was het invaller Mukhtar Suleiman die de zes-nul voor zijn team maakte. De aanvaller won het sprintduel van aanvoerder Jay Koorndijk en schoot hard achter Lauwers: 6 – 0.

Debutanten

Milan Engelander, Jermaine Rijssel en Waleed Ait Abdellah mochten hun officiële debuut maken voor Jong FC Volendam. De talenten probeerden het tij te keren, vooral Engelander. De middenvelder stuurde Zeefuik weg, die alle ruimte kreeg en zo 1-op-1 kwam met Jean Paul van Leeuwen. De spits haalde uit, maar schoot recht op de voeten van de keeper van Katwijk. Voor Katwijk-aanvaller El Azzouti werd het een mooie middag, want in de laatste minuut van de wedstrijd maakte hij zijn hattrick compleet door een wegglippende bal van Lauwers binnen te tikken. Eindstand: 7 – 0.

Koninklijke HFC-thuis

Volgende week zaterdag speelt Jong FC Volendam haar eerste thuiswedstrijd tegen Koninklijke HFC. De aftrap is om 15:00 uur in het Kras Stadion.

Scoreverloop:
3’ Ahmed El Azzouti 1 – 0
8’ Robbert Susan 2 – 0
28’ Ahmed El Azzouti 3 – 0
41’ Tim Freriks 4 – 0
65’ Killian van Mil 5 – 0
73’ Mukhtar Suleiman 6 – 0
89’ Ahmed El Azzouti 7 – 0.

Opstelling vv Katwijk: Jean Paul van Leeuwen; Bart Sinteur (78. Quintón Christina), Kay Blokland (68. Raoul Esseboom), Paul Kok, Joey Ravensbergen; Lars Weistra, Robin Schulte, Robbert Susan (68. Levi Bouwense); Tim Freriks (68. Mukhtar Suleiman), Ahmed el Azzouti, Killian van Mil (78. Joshua Adney)

Opstelling Jong FC Volendam: Barry Lauwers; Givairo Read (67. Rob Tol), Jay Koorndijk, Billy van Duijl, Casper Elberse; Roviën Ostiana (69. Waleed Aith Abdellah), Joey Antonioli (77. Milan de Haan), Imran Nazih (77. Milan Engelander); Leon Maloney, Lequincio Zeefuik, Jordi Blom (77. Jermaine Rijssel)

Tekst: Stefan van Nierop
Foto's: Pro Shots / Toon Dompeling