Jong FC Volendam verslaat Quick Boys

• zaterdag, 26 aug 2017

Jong FC Volendam is het tweede seizoen in de Derde Divisie uitstekend begonnen. Van Quick Boys, bestempeld als één van de titelkandidaten, werd verdiend met 3-2 gewonnen. In tegenstelling tot de laatste ontmoeting dit voorjaar tussen beide teams in Katwijk, toen het ook een 3-2 overwinning voor Volendam werd, vielen alle goals nu na de rust.

Gelijk opgaande strijd
Het had weinig gescheeld of de mannen van Berry Smit hadden in de tweede minuut al tegen een achterstand aangekeken. Maar via een Volendammer ging de inzet van Kharchouch naast goal. Nadat de corner niets opleverde kreeg Volendam uit de tegenaanval een kans op de openingstreffer. Maar met de nodige moeite kon doelman Hogedoorn de inzet van Enzo Stroo keren. Nick Doodeman kwam net te laat om de rebound binnen te werken. Na dit flitsende begin waren er eigenlijk niet al te veel kansen meer te noteren. Volendam had de wedstrijd redelijk onder controle zonder echt gevaarlijk te worden. Ballen vanaf de zijkanten bereikten niet de spitsen en zo kwam Volendam niet tot scoren. Aan de andere kant was er één hachelijk momentje toen doelman Van Stappershoef bijna de bal in zijn eigen doel stompte nadat hij een kans van Jesse van Nieuwkerk onschadelijk had gemaakt. Maar de bal ging zo hoog de lucht in dat hij op tijd onder de lat stond om hem tot corner te verwerken. Uiteindelijk gingen de teams met een terechte gelijke stand aan de thee.

Terechte winst, te weinig goals
De trainers hadden in de rust de boel waarschijnlijk op scherp gezet want er was direct veel actie voor de goals. De thuisploeg opende de score nadat de bal uit een ingooi van Gijs Smal via Enzo Stroo bij Dylan Mertens terecht kwam. Hij kreeg alle ruimte en kon opstomen naar de rand van de zestien en ongehinderd uithalen: 1-0. Vanaf de aftrap was het bijna meteen aan de andere kant raak. Maar Kharchouch verprutste te kans en verzuimde opzij te kijken naar de toch niet te missen "reus" Jesse van Nieuwkerk. Aan Volendam kant is Nick Doodeman zeker niet de langste, maar scoorde toch bijna wel met het hoofd. Op aangeven van Rodney Antwi kopte hij maar net naast. Vervolgens braken de minuten aan waarin Gijs Smal een hoofdrol speelde. Eerst ontsnapte hij nadat hij wat ongelukkig op de bal ging staan. En nog geen twee minuten later kopte hij uit een corner van Doodeman de bevrijdende 2-0 binnen. Helaas veroorzaakte hij weer twee minuten later een strafschop na een slimme actie van spits Van Nieuwkerk. Quick Boys ging nog meer druk zetten om een resultaat uit het vuur te slepen. Dit resulteerde uiteraard in meer ruimte waar dan ook optimaal van werd geprofiteerd. Op aangeven van Dylan Mertens bracht Nick Doodeman de marge opnieuw op twee. Nog waren de gasten niet geslagen en schreeuwden coach Jan Zoutman en zijn assistent Dirk Kuyt hun mannen naar voren. Met resultaat en we moeten zeggen een hele mooie goal ook. Met een soort van halve volley liet Jesse van Nieuwkerk doelman Van Stappershoef volledig kansloos. Quick Boys bleef drukken en de spanning was bijna niet te harden. Toch was het Volendam dat de wedstrijd op slot had moeten gooien. Gijs Smal zag zijn vrijetrap net uit de goal getikt worden, maar Enzo Stroo kreeg het voor elkaar om een voorzet van de ingevallen Smorenberg voor een open goal op de lat te knallen. Maar dat hoorde er vanmiddag allemaal bij. Nadat Kees Kwakman met een gele kaart het slotakkoord had floot de scheidsrechter voor het einde van de wedstrijd en bleven de drie punten terecht in Volendam.
Een aantal uren na deze wedstrijd bepaalde het lot dat in de derde week van september Quick Boys en FC Volendam, ditmaal de eerste selectie, uit mogen vechten wie de tweede ronde van de KNVB zal bereiken.

Volgende week gaat Jong FC Volendam op bezoek bij Capelle. Aftrap op sportpark 't Slot in Capelle aan den IJssel is om 14:30 uur. Er zijn gewoon kaarten te koop aan de poort, dus schroom je niet om het team te komen steunen.

Opstelling Jong FC Volendam:
Jordi van Stappershoef, Daan Klinkenberg, Marco Tol, Darryl Baly, Gijs Smal, Alex Plat, Nick Doodeman (80. Jari Vlak), Kees Kwakman, Enzo Stroo, Dylan Mertens (73. Rodney Smorenberg), Rodney Antwi (73. Kay Tejan)

Opstelling Quick Boys:
Jesper Hogedoorn, Tim Bloemendaal, Anthony Bentem, Dennis van der Plas (59. Jesse Driebergen), Joey Ravensbergen (59. Ricardo Kuijvenhoven), Mohamad Mahmoed, Max van Steen, Reda Kharchouch (78. Madjer Lukoki), Arie de Vreugd, Jesse van Nieuwkerk, Delano a Cohen

Scheidsrechter:
M.J. (Menno) Kloet (Spijkenisse)

Toeschouwers:

Score verloop:
48. Dylan Mertens 1-0
65. Gijs Smal 2-0
68. Max van Steen (strafschop) 2-1
72. Nick Doodeman 3-1