Déjà vu voor Jong FC Volendam

• zaterdag, 18 jan 2020

Net als een week eerder zag Jong FC Volendam een voorsprong in de slotfase omgebogen worden in een nederlaag. Tot tweemaal toe op voorsprong komen was in Maassluis niet voldoende om weer eens drie punten bij te schrijven. Daardoor blijft Jong FC Volendam nog altijd zonder zege op vreemde bodem.

Jong FC Volendam was redelijk compleet naar Maassluis afgereisd. Mike Eerdhuijzen had een dag eerder bij het eerste gespeeld en was dus afwezig net als de geblesseerde Sjors Kramer, die overigens weer bij de groep aan gaat sluiten, en Roy Tol. Uiteraard mocht Joey Roggeveen ook niet keepen na zijn rode kaart tegen Katwijk, maar goed we hebben nog altijd twee klasbakken beschikbaar. Na een wat aftastend begin lag binnen vijf minuten de bal achter de doelman van de thuisploeg. Darius Johnson werd een paar meter buiten de zestien neergehaald door Kevin Dercks. Samir Ben Sallam nam de vrijetrap voor zijn rekening en krulde deze keurig in de kruising. Vervolgens was het de beurt aan Barry Lauwers om te laten zien dat hij de vaste waarde onder de lat wil zijn. Een inzet van Milton Klooster maakte hij onschadelijk. Jong FC Volendam kreeg hierna een mogelijkheid bij een corner van Ibrahim El Kadiri. De thuisploeg kreeg de bal eerst niet weg, maar uiteindelijk ging de mogelijkheid voorbij. Nadat John Hilton aanvaller Sekou Sylla onderuit had gehaald ging de bal op de stip. Vincent van den Berg stuurde Barry Lauwers de verkeerde hoek in en bracht zo de teams weer naast elkaar. Excelsior kreeg na deze goal wat meer grip op de wedstrijd en leek op zoek naar de voorsprong. Maar de goal viel aan de andere kant. Een prima actie van Darius Johnson die na een combinatie met John Hilton de bal bij Victor van Montfort bezorgde. Vanaf ongeveer de zelfde positie als dat Samir Ben Sallam de vrijetrap binnen krulde deed Victor van Montfort het minstens net zo mooi het zelfde. De volledig kansloze doelman kon niets anders dan de bal nakijken. Het bleek het laatste wapenfeit van Volendam voor de rust. Het werd weer tijd voor de "Barry Lauwers show". Tot frustratie van de Excelsior aanval pakte hij elke bal die in de buurt van zijn goal kwam. Maar in de laatste minuut voor de rust, na een ongelukkige handsbal van Max Veerman, ging de bal opnieuw op de stip. Barry Lauwers was al lekker warm geschoten door de thuisploeg, dus had er wel zin in. Hij keerde de inzet van Vincent van den Berg. En met een katachtige beweging maakte hij de rebound ook onschadelijk.

Na de rust was Jong FC Volendam duidelijk de mindere op het veld. Op een enkele kans na werd de ploeg van Berry Smit en Johan Plat niet meer gevaarlijk. Aan de andere kant nomineerde Barry Lauwers zich meer en meer tot speler van de wedstrijd. Hij pakte de meest onmogelijke ballen. Met nog een minuut of tien op de klok ging de thuisploeg alles of niks spelen wat aan de andere kant ook wat meer ruimte gaf. Zo kreeg de ingevallen Jim Beers een goeie schotkans. Maar zijn inzet werd door de doelman over de goal getikt. Aan de andere kant sloeg bij een corner het noodlot toe. Bij de eerste paal kon Vincent van den Berg tussen Brian Plat en Kevin van Gasteren de 2-2 binnen koppen. Maar onze Engelsman Darius Johnson poetste deze goal een paar minuten later bijna weg. Hij liep goed op en haalde vanaf een meter of twintig uit. De bal kwam op de onderkant van de lat en ketste het veld weer in. De rebound was een prooi voor Victor van Montfort, maar kreeg geen controle en zo ging de kans voorbij. In de negentigste minuut leverde een knullige actie een corner op voor de thuisploeg. In eerste instantie werd de bal weggewerkt, maar vervolgens weer door Sekou Sylla in het doelgebied gepompt. Robin van der Ende kreeg de bal op zijn hoofd en legde deze terug op Soufian Charraoui die bij de voorzet buitenspel stond. Maar Charraoui stond zo vrij dat hij geen moeite had om de 3-2 binnen te tikken. Zo liep Jong FC Volendam opnieuw in de slotfase tegen puntenverlies aan. Niet de eerste keer dit seizoen en bijna het zelfde scenario als een week eerder. Wel moet gezegd worden dat Excelsior Maassluis de punten zeker niet heeft gestolen, want in tegenstelling tot een week eerder was Jong FC Volendam de mindere partij. Maar dat maakt het niet minder zuur... Volgende week mag de ploeg opnieuw de bus in. In Werkendam is Kozakken Boys de volgende tegenstander.

Scoreverloop:
5. Samir Ben Sallam 0-1
17. Vincent van den Berg 1-1 (strafschop)
23. Victor van Montfort 1-2
83. Vincent van den Berg 2-2
90. Soufian Charraoui 3-2

Opstelling Excelsior Maassluis:
Jean-Paul van Leeuwen, Robin van der Ende, Redouan Omar Ouali, Stephan Kruithof (79. Soufian Charraoui), Daan Blij, Vincent van den Berg, Kevin Dercks, Sekou Sylla, Jamie den Hartog (68. Jeremy Moreno), Milton Klooster, Nino van den Beemt

Opstelling Jong FC Volendam:
Barry Lauwers, John Hilton, Max Veerman, Brian Plat, Dean James, Kevin van Gasteren, Darius Johnson, Victor van Montfort, Youssef Blel (63. Jim Beers), Samir Ben Sallam, Ibrahim El Kadiri (61. Mink Peeters)

Scheidsrechter:
F.R. (Frank) de Winter (Blaricum)