Jong Volendam knikkert Jong Heerenveen uit de beker (3-1)

• maandag, 16 nov 2009

De opening van Jong Volendam was ijzersterk. Het felle voetbal was een genot om naar te kijken de eerste twintig minuten. Dat het na een minuut of acht dan ook 1-0 werd door Mesut Eslik, was een logisch gevolg van de inzet die Jong Volendam toonde. Ook na het doelpunt ging Volendam onverdroten voort. Michiel Kramer werd weggestuurd, maar schoot onbesuisd over. Kevin de Visser kreeg een vrije schietkans, maar zag zijn schot gekeerd door de paal. Roy Bakkenes mocht aanleggen, maar raakte de bal niet lekker. De ene na de andere Volendamaanval leverde hachelijke momenten op voor het Heerenveendoel.

{foto1}

Heel langzaam kreeg Jong Heerenveen / Emmen combinatie vat op het spel. Het had bovendien geluk, dat scheidsrechter Van der Laan een onschuldige actie tot strafschop promoveerde. Even waande Volendam zich weer in Maastricht, waar een hele serie arbitrale dwalingen de punten kostten. Wojciechowski schoot onder de vallende Mitchel Vincken door. De jonge doelman verving Robbin Ruiter, omdat deze komende vrijdag in het doel van FC Volenam staat na een breuk in het middenhandsbeentje van Theo Zwarthoed. Met 1-1 werd de eerste helft afgesloten, waarmee Jong Volendam zich duidelijk tekort gedaan had.

{foto3}

Na de thee leek het er even op of Jong Volendam het oude ritme weer gevonden had, maar halverwege de tweede helft was daar weinig van over. Jong Heerenveen had weliswaar weinig in de melk te brokkelen, maar Jong Volendam kwam amper nog tot kansen. Alleen Michiel Kramer werd gelanceerd, maar zijn actieradius was deze wedstrijd van een bedenkelijk niveau. Uit een corner kopte Heerenveen knap in, maar Roy Bakkenes hielp de gepasseerde Vincken op de doellijn. Lang leek het erop dat de 1-1 ook de eindstand van de reguliere speeltijd zou zijn, maar in de slotfase zorgde Roy Bakkenes met een eenvoudige schuiver voor 2-1. In de allerlaatste minuut viel zelfs het allermooiste doelpunt, toen van rechts de keeper van Jong Heerenveen met een schitterende lob van Murat Onal geklopt werd (3-1), waardoor Jong Volendam terecht doorbekerde. Jong FC Volendam moet het 25 januari 2010 in de kwart finale opnemen in de uitwedstrijd tegen Jong Ado Den Haag.

{foto4}

Foto's: Rob Lezer