Jong Volendam net te laat op stoom tegen Utrecht

• dinsdag, 30 jul 2013

Het was jammer dat de scheidsrechter affloot. Eindelijk was Jong Volendam op stoom. De hoeveelheid kansen in de laatste twintig minuten stonden in schril contrast met het vertoonde spel in de eerste helft.

In de oefenwedstrijd van Jong Volendam tegen Jong Utrecht stonden bij Volendam onder meer Levi Schwiebbe, Leon Tol en Nick Coster in de basis. Een goed resultaat moest behaald kunnen worden. Maar alles wat coach Berry Smit (foto) eventueel in gedachten had, werd binnen vijf minuten kapot gespeeld. De tweede terugspeelbal op Jasper van Gelderen werd ingeleverd bij de fanatiek storende Utrechters. Terwijl Volendam aan opbouwen dacht, lag de bal plotseling door dit geklungel in het eigen doel. Tot de rust werd het er vervolgens niet beter op. Geen enkele pass kwam bij een medespeler. Het was aan het slordig omgaan met het gigantische overwicht van Jong Utrecht te danken dat er geen grotere schade opgelopen werd. Oud-jeugdspeler van FC Volendam Soufyan Moro testte Van Gelderen, maar deze was terug in de wedstrijd. Ook een door Erik Veerman ingeleide Utrechtse aanval werd door de Volendamdoelman kundig om zeep geholpen. Het eerste Volendamwapenfeit was in de 44e minuut toen Souffian Reclaoui met een lob probeerde te scoren.

De tweede helft leverde een aanmerkelijk beter kijkspel op. Met Mitchel Michaelis op doel en Boyd Stevens in plaats van Bowedee Burleson trok Jong Volendam nu wel ten strijde. Toch was het Jong Utrecht dat al snel de driftige aanvalspogingen van Jong Volendam smoorde. Na tien minuten scoorde Van Hofwegen 0-2 na een snel uitgevoerde counter. Berry Smit wisselde verder, wat het spel ten goede kwam. Jong Utrecht geloofde het wel en liet Volendam komen. Dat leverde kansjes op voor Danny Tol en Henk Veerman. Pas in de 69e minuut volgde de beloning. Uit een corner kopte Raoul Esseboom raak. Daarmee was de ban gebroken. Een mooie uitbraak van Danny Tol was net te hard voor de inkomende Henk Veerman. Even later werd Danny Tol weer weggestuurd. Hij liep zijn bewaker eruit, omspeelde de keeper en knalde keihard tegen de binnenkant van de paal, waarmee de 2-2 uitbleef. Ook een mooie kans voor Jessey Kuiper en een kopbal van Erik Veerman leverden niets meer op. Met het voetbal van het laatste half uur kan Jong Volendam opgeheven toeleven naar de eerste competitiewedstrijd op maandag 5 augustus tegen Jong Vitesse!