Jong Volendam op bezoek bij leeftijdsgenoten van Almere City FC

• woensdag, 02 nov 2016

Vooraf werd de wedstrijd tegen Scheveningen nog gevreesd, maar na 90 minuten konden er toch voor de vierde week op rij drie punten bijgeschreven worden. Er kan dus wel gezegd worden dat het goed gaat met de talenten van Berry Smit. Met een vijfde plek op de ranglijst is Jong FC Volendam op dit moment ook de hoogst geplaatste BVO in de Derde Divisie, zowel op de zaterdag als de zondag. En als je dan in je achterhoofd nog even terug denkt aan die late tegengoals in de wedstrijden tegen DVS '33, FC Lisse en Rijsnburgse Boys had het er zelfs nog mooier uit kunnen zien. Maar goed, aan de andere kant hebben we ook wel eens een keer geluk gehad. Zaterdag mag het team laten zien dat ze met een reden op deze plaats staan. Voor het eerst dit seizoen staan er in onze divisie twee BVO's tegenover elkaar.

Een club met vele namen
Almere City FC is een nog vrij jonge voetbalclub. Op 14 september 2001 werd de club opgericht onder de naam FC Omniworld. Maar de oorsprong van de club uit Almere ligt in het jaar 1954 toen ze nog onder de naam BVC Amsterdam speelden. Ja inderdaad Amsterdam, want Almere bestond toen nog niet eens! Na vier jaar fuseerden ze met DWS tot DWSA. Dit werd later weer DWS en na een fusie uiteindelijk FC Amsterdam. Maar in 1959 had de voormalige supportersclub van BVC al een nieuwe club opgericht: De Zwarte Schapen. Dit was de voormalige bijnaam van BVC. Deze nieuwe club ging van start in de 3de klasse van de afdeling Amsterdam, de kelder van het amateurvoetbal. Ze schopten het uiteindelijk tot de Hoofdklasse. De naam van de club veranderde nog voor een paar jaar in FC De Sloterplas. Maar daarna werd het weer De Zwarte Schapen. In 1994 namen ze afscheid van Amsterdam, want Almere had interesse in een hoofdklasse club. Vandaar dat daarna de naam weer werd gewijzigd. Eerst werd het Sporting Flevoland (1996) en een jaar later FC Omniworld. De naam zegt het al een beetje, want het was een omni vereniging. Op 12 september 2001, de day after 9/11 inderdaad, was de volleybal tak het eerste onderdeel van de vereniging. De voetbal volgde twee dagen later samen met baskerbal, zaalvoetbal en handbal. In augustus 2005 trad FC Omniworld toe tot het betaalde voetbal. Dat deden ze vijf seizoen onder die naam om uiteindelijk in 2010 bij de huidige naam uit te komen: Almere City FC. Dat seizoen ging het ook eigenlijk mis met de club. De Almeerders eindigden als laatste in de Eerste Divisie en moesten degraderen naar de Topklasse want zondagkampioen FC Oss had aangegeven te willen promoveren. Die waren het jaar daarvoor nog gedegradeerd. Het faillissement van RBC Roosendaal "redde" ze echter.
Maar goed we hebben zaterdag uiteraard te maken met Jong Almere City FC. Afgelopen seizoen was al wel vrij snel duidelijk dat zij, net als Jong FC Volendam zich zouden plaatsen voor de Derde Divisie op zaterdag. Op de ranglijst eindigden ze net boven onze jongens. In de voorbereiding van dit seizoen hebben beide teams al tegen elkaar geoefend in het Yanmar Stadion. Jong Volendam won deze wedstrijd met maar liefst 1-4. Een uitslag waar we zaterdag uiteraard graag weer onze handtekening onder zouden willen zetten. Maar beide teams zijn uiteraard ruim drie maanden verder dus alles kan zomaar anders zijn. Ze hadden in ieder geval een hele moeizame start van de competitie. De eerste vier wedstrijden werden verloren waarna er opeens een enorme uitschieter was. In eigen huis werd VVOG met maar liefst 8-1 naar huis gestuurd. En deze stand was al kort na de rust bereikt... Hierna volgden zeer wisselende successen. De ene week winst en de andere een nederlaag. Omdat ze in de wedstrijd tegen FC Rijnvogels met een dispensatie speler te veel op het veld stonden heeft de KNVB ook een punt van ze afgepakt. Daardoor staan ze nu met negen punten op de zestiende plaats. Op die plaats word je aan het eind van het seizoen overigens veroordeeld tot het spelen van nacompetitie voor de behoud van je plek in de Derde Divisie.

Jong Volendam kan top bijna zien
Waar de tegenstander nog vrij wisselvallig is en de punten vooral in eigen huis haalt gaat het met Jong Volendam de laatste weken zeer goed. Uit de laatste vijf wedstrijden werden dertien punten gepakt wat de huidige vijfde plaats als resultaat heeft. En het zal ook niemand ontgaan zijn dat verschillende talenten van het team van Berry Smit al in het eerste elftal de handen op elkaar hebben gekregen van het publiek. En uiteraard is dat ook het voornaamste doel van dit team: het opleiden tot een vaste waarde in het eerste elftal van FC Volendam. Maar goede resultaten in de Derde Divisie helpen daar uiteraard behoorlijk aan mee. Tegen de diverse amateurteams hebben de jongens laten zien het niveau goed aan te kunnen en nog steeds groeien. Het is dus ook interessant om zaterdag te zien hoe deze twee "Jong teams" van BVO's het na elf competitie wedstrijden het tegen elkaar doen. De aftrap in het Yanmar Stadion is om 15:00 uur.

Arbitrage
De wedstrijd van zaterdag zal onder leiding staan van de heer Clay Ruperti uit Capelle aan den IJssel. Eind september floot hij in deze divisie nog de derby IJsselmeervogels - Huizen (2-0)

Via ons Twitteraccount @fcvolendam is de wedstrijd zaterdag weer live te volgen. Hashtag van de wedstrijd is #jaljvo. De wedstrijd in Almere begint om 15:00 uur.
In het programma De Kapstok op L.O.V.E. Radio (Ether 106.6 FM en kabel 89.0 FM) zullen er nieuwsflitsen van de wedstrijd zijn.