Jong Volendam trekt niet van leer tegen Jong VVV-Venlo (0-1)

• maandag, 16 aug 2010

De bekercompetitie van de beloften is dit seizoen geen poulesysteem, maar knock-out. Voor Jong Volendam betekende dit directe uitschakeling, want tegen Jong VVV-Venlo kon Volendam bepaald geen potten breken. Wat de eredivisieclub liet zien, kreeg ook geen 8+, maar Volendam was gewoon niet voldoende.
De serie wedstrijden die de beloftenelftallen dit seizoen gaan spelen zal menig wenkbrauw doen fronsen. Jong Volendam startte de officiële reeks met een bekerwedstrijd tegen Jong VVV-Venlo, waartegen straks in de competitie nog vier keer gespeeld zal worden. De competitie van Jong Volendam bestaat uit acht clubs, omdat steeds meer clubs hun eigen opleiding opdoeken en hun ziel verkopen aan een grotere club. Voor Jong Volendam en Jong VVV-Venlo geldt dat niet, dus stond in de bekerwedstrijd van afgelopen maandag de eerste van vijf onderlinge ontmoetingen op de kalender.

{foto1}

In de eerste helft was er meer dan een half uur van actief voetbal geen sprake. Geen enkele kans over en weer. Vrijwel elke aanval werd vroegtijdig gesmoord. Het wekte dan ook geen verbazing dat Jong VVV-Venlo tien minuten voor rust de leiding nam door een schot uit de tweede lijn. De middenlinie van Jong Volendam was even niet bij de les, waardoor Michiel Vrijens alle ruimte kreeg om uit te halen. Dat het voor Jong Volendam bij de nul bleef, had het vooral aan zichzelf te wijten. Aanvallend werd over rechts minimaal drie keer de ruimte gezocht en ook verkregen, maar wie er ook mocht voorzetten, op zoek naar een scorende spits, de bal kreeg de kracht en snelheid van een D-pupil. Voor de Jong VVV-Venlo-verdedigers was er dan ook drie kwartier lang geen vuiltje aan de lucht. Ook al omdat scheidsrechter Koekoek vrijwel elk lichaamscontact als een overtreding beschouwde, waardoor menig duel afgefloten werd.

{foto2}

In de tweede helft leek Jong Volendam wat meer bij de les, maar het was Jong VVV-Venlo dat de mooiste kansen creëerde. Eerst moest Ralph Hovestad zijn doelman Sonny Stevens assisteren en Jong Volendam stelde er bar weinig tegenover. Vanuit de tweede lijn werd een aantal pogingen gedaan, maar deze belandden of in de handen van de keeper of ver naast. Een keer leek Lars Veldwijk succes te hebben, maar ook dat schot kende geen genade in de hechte Venlose verdediging. In de laatste tien minuten had Jong VVV-Venlo de score eenvoudig veilig kunnen stellen, maar de afwerking op de doellijn liet ook hier verstek gaan.

Foto's © Rob Lezer