Jong Volendam vernederd door Jong Veendam

• maandag, 14 sep 2009

Koploper worden is niet zo moeilijk. Koploper blijven des te moeilijker. Tegen Jong Veendam mocht Jong Volendam laten zien, dat de geest die nu in het elftal zit, de hele wereld aankan. In de eerste helft leek het nog te lukken, al was de ruststand 0-1, maar wat er in de tweede helft getoond werd, was Volendam onwaardig. Met 0-5 gingen de Veenkolonialen fluitend de bus in.

In een week, waarin BV Veendam en FC Volendam twee keer met elkaar te maken krijgen, is eerst Jong Volendam de gastheer in het eigen KRAS Stadion van Jong Veendam en komende vrijdag FC Volendam te gast in de Langeleegte. In beide wedstrijden zijn de belangen hoog. Jong Volendam taat bovenaan na twee wedstrijden en wil graag e stap naar de eredivisie maken, iets dat de laatste twee jaar net aan mislukte. FC Volendam wil naar de (sub)top. Maar ook BV Veendam heeft wensen, grote wensen. Het wordt dus een heel mooie week.

In de eerste helft was het voor de neutrale toeschouwer, als die al bestaat soms een hele zit. Het begin was nog veel belovend, de eerste kans was voor Jong Volendam, maar in de zevende minuut ontsnapte Jong Volendam aan een achterstand, toen de kwaliteit van de lat van dichtbij gestest werd. Daarna gebeurde er een dik half uur helemaal niets meer. Geen kansen, geen opstootjes, geen hoogstandjes. De 0-0 bij rust was aanstaande. Totdat Nick Sjaardema op rechts de bal mocht uitverdedigen. Zijn pass was middendoor, in de voeten van Rozema. Omdat deze weinig aanspeelpunten had, produceerde hij van pakweg 28 meter een diagonale schuiver, die Robbin Ruiter totaal verraste. De 0-1 was een feit, onverwacht en onnodig.

Na rust stond het door een mooie vrije trap van ex-Volendammer Dompig 0-2. Daarna ging het rap. Jong Volendam kwam er niet meer aan te pas. Met het inbrengen van Nick van der Valk en Lars Veldwijk leek er wat meer spirit te komen, maar Buurmeijer, Dompig en Hoxhaj hadden de avond van hun leven.

Foto's Rob Lezer (link)