Jonk en Eiting genieten ondanks verlies van fans: 'Fantastische groep'

• zondag, 30 okt 2022

FC Volendam verloor zondagmiddag op bezoek bij AZ met 2 - 1. Naar het duel in het AFAS Stadion ging een voor FC Volendam-recordaantal van 625 uitsupporters mee. Carel Eiting en Wim Jonk zijn de fans meer dan dankbaar.

"Ze zijn fantastisch", zegt Eiting over de oranjeaanhang. "Voor de wedstrijd werd tegen ons gezegd dat er een recordaantal uitfans mee was en dat we daarvoor moesten spelen. Je probeert ze blij en trots te maken, maar we konden ze helaas niet belonen. Het is heel mooi dat ze ons blijven steunen en ik hoop dat we samen tot mooie dingen kunnen komen. We zijn steeds dichtbij, maar zonder resultaat. We moeten door."

'Deze doet echt pijn'

De middenvelder vond dat FC Volendam de tweede helft beter omging met het overtal vanwege de rode kaart van AZ, dan in de eerste helft. "We deden het de tweede helft beter, maar het was niet genoeg. Deze doet echt pijn, omdat je hier gewoon een resultaat had kunnen halen. In de kansenverhouding doen we steeds niet onder, maar we staan steeds zonder punten. Ik begin hem nog niet te knijpen als ik naar de stand kijkt, we hebben nog zoveel duels te gaan. We moeten blijven doorgaan, hard werken. We creëren veel kansen en dat is een lichtpuntje, dat moeten we positief om gaan draaien in meer doelpunten."

Trainer Wim Jonk voelde dat er meer in zat dan de 2 - 1 nederlaag. "Je moet meedogenloos zijn. Voor rust waren we dat zeker niet. In de tweede helft maken we binnen drie minuten een goal. Dat is precies wat je wil, maar vervolgens halen we niet door. Daarna gaan we te veel ongeduldig ballen in het strafschogebied gooien. Dan moet je rustiger zijn. Als je gaat voetballen krijg je mogelijkheden, dat gebeurde ook een aantal keren. Vandaag speel je fases goed, maar maak je de kansen niet. De 1 - 0 is ongelukkig, de 2 - 0 mag nooit gebeuren."

Fantastische groep fans

"Ik vind dat we het voor de fans moeten doen", zegt Jonk over het recordaantal uitfans dat meereisde naar Alkmaar. "Het is een fantastische groep. Ze zijn er altijd. Het is geweldig dat dat gebeurt binnen onze club. Daar doe je het voor. Voor de wedstrijd heb ik gezegd dat je juist daarom alles moet geven wat je hebt. Helaas was het vandaag net niet en dat is omzettend zuur."

Tekst: Rick Sinnige
Foto's:  ProShots / Jasper Ruhe