Justin Baas (C1) maakt uitstekend interlanddebuut

• woensdag, 12 nov 2014

Bron: KNVB

Een nieuwe generatie jeugdinternationals heeft dinsdagavond in het Belgische Kappellen zijn debuut gemaakt in het Oranjeshirt. Het Nederlands elftal voor spelers onder 15 jaar speelde daar tegen de zuiderburen. De Derby der Lage Landen eindigde onbeslist: 2-2.

Het duel tegen België was voor het team van KNVB-coach Peter van Dort de eerste officiële interland van het seizoen. Voor de spelers klonk zodoende voor de eerste keer het Wilhelmus. De kennismaking met internationaal voetbal zorgde tijdens het duel zichtbaar voor spanningen. ,,De ene speler ging daardoor fantastisch van start, terwijl een ander meer in de wedstrijd moest worden geholpen”, blikt Van Dort terug. ,,In dit soort duels komen ze toch dingen tegen die ze in de Nederlandse competitie niet treffen.”
Waar de Nederlandse jeugdteams in eigen land gewend zijn het spel te maken vanuit een verzorgde opbouw, gaf België de Oranjetalenten daartoe amper de kans. De zuiderburen zetten Onder 15 in de eerste helft continu onder druk, waardoor de ploeg van Van Dort gedwongen werd tot het spelen van de lange bal. België kwam er bovendien een aantal keer dreigend uit via de linkerflank.
Na iets meer dan een kwartier spelen kwam Nederland beter in het spel en wist het ook een aantal keer gevaarlijke te worden. Het leidde na achttien minuten tot de openingstreffer van Justin Baas. Ajax-talent Juan Familio-Castilo kwam op dat moment door op de linkervleugel, waarna de middenvelder van FC Volendam de bal overtuigend tegen de touwen schoot.

België kreeg in de 24ste minuut een opgelegde mogelijkheid om op gelijke hoogte te komen, maar de zuiderburen faalden vanaf de strafschopstip. Een minuut later was Onder 15 minder fortuinlijk, toen België weer eens via de linkerflank doorkwam en nu wel het net vond. Nederland was na de treffer de grip kwijt en moest nog voor rust een tweede tegentreffer slikken. Een vrije trap belandde bij de tweede paal, waar één van de Belgen klaarstond om de bal binnen te koppen.
Van Dort hamerde halverwege het duel erop dat de spelers vertrouwen in elkaar moesten houden en zich aan de afspraken moesten houden. Mede daardoor stond de verdedigende organisatie na rust beter bij Onder 15. Het leidde na 54 minuten ook tot de terechte gelijkmaker. Invaller Maurice Kone gaf de bal voor richting de tweede paal, waar Vitesse-aanvaller Thomas Buitink de bal met het hoofd achter de Belgische doelman werkte. Zowel Onder 15 als België ging daarna op jacht naar de winnende treffer, maar het lukte beide landen niet om nog echt dreigend te worden.
Van Dort toonde zich na afloop van het duel tevreden. ,,Gezien het wedstrijdbeeld was dit een terechte uitslag”, sprak de oefenmeester. ,,België ging de fysieke duels aan, en zocht snel de diepte. Daar moesten we aan wennen. Wel moet ik mijn team een compliment geven voor de manier waarop ze hebben gestreden. Bovendien hebben we twee fantastische doelpunten gemaakt.”
Donderdag wacht de return van het duel tussen Onder 15 en België, wanneer beide teams het op het veld van Achilles Veen opnieuw tegen elkaar opnemen. De wedstrijd begint om 16.00 uur.

Statistieken:
België – Nederland 2-2 (1-2).
Scoreverloop: 18. Baas 0-1, 25. België 1-1, 32. België 2-1, 54. Buitink 2-2.
Opstelling Nederland: Terence Meuwese; Robin Lathouwers (46. James Fofane), Elton Kusi, Abdallah Aberkane, Raoul Last (46. Mitchel Bakker); Justin Baas, Rodney Huijgen (58. Brad van Hoeven), Andrew Mendonca; Juan Familio-Castilo, Thomas Buitink (58. Elvis Mehanovic), Daishawn Redan (46. Maurice Kone).
Door :
Willem Korenromp