Kay Tejan de zoveelste speler die doorbreekt

• donderdag, 15 feb 2018

Een dag voor de wedstrijd tegen Fortuna Sittard had hij te horen gekregen dat hij bij de selectie zat. Hij hield er rekening mee dat hij daags daarna misschien wel zijn debuut mocht maken. In de tachtigste minuut werd hij door  Misha Salden het veld ingestuurd. “Gewoon je ding doen. Je kunt het en laat het maar zien”, stak de coach mij een hart onder de riem. Ik heb geen balverlies geleden en de 2-0 bleef op het bord staan”, blikt Kay Tejan tevreden terug. Een dag later won hij, nota bene op zijn verjaardag, met Jong Volendam van Harkemase Boys.

Tejan is de zoveelste (vijfde!) speler uit Jong Volendam die dit seizoen zijn debuut heeft gemaakt. En dat terwijl het seizoen zo tegenvallend voor hem begon. Met Jong Volendam scoorde hij in de heenwedstrijd tegen Spijkenisse, maar hij kreeg later in dat duel een smerige trap van achter. Het leverde hem verrekte enkelbanden op en zeven weken uitschakeling. “Nee, veel doelpunten heb ik dus niet gemaakt in Jong Volendam, maar ik heb wel de nodige assists gegeven.”

Slim
Omdat Antwi een schorsing uitzat tegen Fortuna, mocht Tejan op de reservebank plaatsnemen en als linksbuiten invallen. “Mijn favoriete positie is rechtsbuiten. Vandaaruit naar binnen trekken en dan vol uithalen.” Kay Tejan debuteerde op 16-jarige leeftijd in het eerste van DWS, waar hij vanaf zijn zevende jaar speelde. Zijn overstap naar AFC was van korte duur want na een half jaar trok FC Volendam aan de bel. “In de competitie met Jong Volendam komt het vooral op fysieke kracht aan. De lange bal wordt veelvuldig gehanteerd. In de Jupiler League merk je dat er veel slimme spelers rondlopen.”

Uiteraard hoopt de 21-jarige Amsterdammer op meer invalbeurten en uiteindelijk definitief door te breken. Met het oog op later volgt hij de opleiding sport- en bewegingsmanager. “Ik wil die kant later op; als het maar met voetbal te maken heeft.”

Tekst: Cor Westerveld