Kayseri Erciyesspor - FC Volendam

• vrijdag, 07 jan 2011

Laatste ‘werkdag’ in Belek
De afsluiting in het Turkse Belek was de wedstrijd tegen Kayseri Erciyesspor. De hooggeplaatste club was geen opdracht om achteroverleunend aan te beginnen. Van de andere kant wist de technische staf, dat er deze week zoveel stukjes van de puzzel op de goede plaats gevallen waren, dat met open vizier gestreden kon worden.
Al in de eerste minuten kwam FC Volendam op een 1-0 voorsprong. Dachten ze. Terwijl de felicitaties uitgingen naar Maikel van der Werff en de jongens richting middenlijn wilde lopen, keurde de Turkse scheidsrechter de goal af. Tot diep in de nacht heeft de commissie van beroep de beelden bestudeerd, maar er was geen enkele overtreding gezien, het was geen buitenspel, het was een glaszuivere goal. Het enige waar de commissie geen oordeel over wilde vellen, was dat de scheidsrechter tot de twaalfde-man-colonne behoorde. Ook bij allerlei duels bleek dat de Volendammers steeds in de fout gingen en de Turkse tegenstander de regels stipt volgden, vond hij. Daar viel niet echt tegen te voetballen. Dus was de stand gewoon 0-0.
Tot de rust, want Robbin Ruiter stopte twee prima schoten uit de tweede lijn en FC Volendam schoot aan de andere kant drie uitstekende kansen niet in het net. De mooiste was van Dominique van Dijk, die zijn solo afsloot met een enorme knal op de paal. De spelersgroep liet geen spoortje blijken van de slopende trainingen. De energie, die de wedstrijd vrat, werd vanuit de tenen gegeven.
Ook in de tweede helft, waarin Kayseri Erciyesspor toen taktischer speelde op het middenveld. Precies daar waar FC Volendam moest improviseren, omdat zowel Charles Dissels als Olaf Lindenbergh en Laszlo Zsidai niet inzetbaar waren. Midmid stond Roy Bakkenes met naast hem Mo Ajnane, die de zaak samen kundig klaarden. Eén moment leek Mo Ajnane zich te laten verleiden, maar mede dankzij Barry Opdam werd dat brandje snel geblust.
De kater van deze prima partij voetbal zat aan het eind. Nadat de scheidsrechter aangegeven had nog twee minuten te laten spelen, leek FC Volendam de zaak naar een goed einde te kunnen brengen. In de allerlaatste seconden werd overmoedig pielen met de bal Volendam noodlottig. In amper drie seconden werd dat afgestraft. Waar gezien de kansen FC Volendam zich de punten had kunnen toe eigenen, sloop Kayseri Erciyesspor als een dief in de nacht er met de niet echt verdiende volle winst vandoor.