Kevin Tano: “Ik ben nu gemotiveerder met mijn sport bezig”

• maandag, 18 apr 2011

In de schijnwerpers: Kevin Tano

A-junior Kevin Tano mocht vorige week in de uitwedstrijd tegen Go Ahead Eagels zijn debuut maken in de Jupiler League. Bij een 3-1 achterstand kreeg hij in de 75e minuut van trainer Gert Kruys het seintje dat hij moest invallen voor Kees Pier Tol. Kruys en assistent-trainer Johan Steur gaven de jonge exotische speler uit Amsterdam bij de dug-out nog wat instructies waarna hij zijn kunsten mocht laten zien aan de 6000 toeschouwers.

De meeste voetballers in Nederland maken het in hun hele carrière geen enkele keer mee om voor een met duizenden toeschouwers gevuld stadion te spelen. Kevin Tano is een mooie ervaring rijker en kijkt met plezier terug op zijn vuurdoop. “Ik ben niet vaak aan de bal geweest. Maar de ballen die ik kreeg, heb ik niet bij de tegenstander ingeleverd”, aldus Kevin over zijn optreden.

Het is een publiek geheim dat FC Volendam in Nederland voorop loopt om spelers uit de eigen opleiding klaar te stomen voor het eerste elftal. Kevin draagt inmiddels vier seizoenen het shirt van FC Volendam. Hij begon op positie 10 in de jeugd bij CTO ’70 in Duivendrecht en speelde daar tot de D’tjes. Dat Kevin talent had, ontging het scoutingapparaat van FC Utrecht niet. In de Domstad speelde hij in de C2 en C1. Bij FC Utrecht vond men dat hij mede door zijn snelheid en acties beter tot zijn recht zou komen als rechtsbuiten. Sindsdien is dat zijn vaste positie.

{foto2}

Mentaliteit
Als voetballer moet je over een goede mentaliteit beschikken wil je hogerop komen. Je moet je veel ontzeggen en houden aan de regels van een profclub. Kevin: “Bij FC Utrecht had ik mentaliteitsproblemen. Dat besef je natuurlijk achteraf. Ik kon de noodzakelijke discipline niet opbrengen. Had ongetwijfeld met mijn leeftijd te maken. En ja, dan is het logisch dat de club op een gegeven moment niet met je verder wil. Vier jaar geleden ben ik bij FC Volendam gekomen. Ik ben sindsdien heel gemotiveerd met mijn sport bezig. Het bevalt me ook goed bij de club. Ik bezoek vier keer per week de training. Reis met het openbaar vervoer vanuit Amsterdam naar Volendam. Ik volg een studie aan het het Johan Cruyff College in de Bijmer. Heb genoeg faciliteiten om mijn sport zo goed mogelijk te bedrijven.”

Roda JC
In de A-junoren scoorde Kevin dit seizoen een vijftal doelpunten. Hij viel een keer in bij Jong Volendam tegen Roda JC en scoorde in die wedstrijd. “Als je gewend bent in de A-junioren te spelen en je mag dan meedoen met Jong Volendam, merk je al een groot verschil in handelingssnelheid. Je hebt ook te maken met fysiek sterkere spelers. Bij het eerste elftal van FC Volendam gaat het allemaal nog een tikkeltje sneller. Ik mocht vorige week donderdag meetrainen met de selectie en toen zeiden jongens van het eerste elftal al tegen mij dat dat inhield dat ik mee zou gaan naar Go Ahead Eagles. Ik vond dat al prachtig. Natuurlijk hoop je dan te mogen invallen en ben je zenuwachtig. Maar ik was minder zenuwachtig dan ik van tevoren dacht toen ik te horen kreeg dat ik moest invallen. Ik hoop dat ik me goed doorontwikkel en het niet bij die ene keer zal blijven. Nee, ik verwacht niet dat ik tegen Sparta weer mee moet doen. Ik zie wel hoe het verder gaat. Ik blijf mijn best doen.”

Cor Westerveld

{foto1} Kevin Tano mocht van Gert Kruys tegen Go Ahead Eagels proeven hoe het is om te spelen voor een met 6000 toeschouwers gevuld stadion De Adelaarshorst.

(Foto: Rob Lezer)