Knappe overwinning FC Volendam B1

• woensdag, 08 apr 2015

FC Volendam B1 – FC Utrecht B1 2-1
Niet alleen vanwege de afgelastingen maar ook door het geplande EK O17 begin mei in Bulgarije worden de competitie wedstrijden ook doordeweeks gespeeld. Koploper FC Utrecht kwam op bezoek in Volendam en wilde de opgelopen nederlaag eerder dit seizoen rechtzetten en bij winst de koppositie verstevigen. In het prille begin van de wedstrijd waren beide ploegen elkaar nog aan het aftasten. Het eerste serieuze plaagstootje was voor FC Volendam via Roy Tol. Daarna was het initiatief volledig in handen bij FC Utrecht. Deze ploeg speelde heel gegroepeerd en gedisciplineerd. FC Volendam had hier duidelijk veel moeite mee en kwam in vele gevallen net even een stapje tekort. FC Utrecht kreeg in die periode ook goede kansen om op voorsprong te komen. Twee prima reflexen van doelman Kyle Saffrie en de paal brachten FC Volendam redding. Aan het einde van de eerste helft wist FC Volendam zichzelf te herpakken en na een prima aanval werd Alex Plat vrijgespeeld. Zijn inzet werd gekeerd door de doelman van FC Utrecht. Aan de andere kant moest doelman Kyle Saffrie andermaal redding brengen. Zo was er de eerste helft een hoofdrol voor beide doelmannen die beiden hun doel schoon wisten te houden. Doelman Kyle Saffrie had de meeste reddingen verricht dus dat de rust bereikt werd met de brilstand daar had hij toch wel een groot aandeel in.
In de tweede helft kwam FC Volendam steeds beter in de wedstrijd. Na een prima aanval kon Darryl Baly vrij inkoppen. De doelman van FC Utrecht wist de kopbal fraai te keren. Kort daarna werd Danny Prins na een scherpe voorzet in het strafschopgebied omver getorpedeerd en de prima leidende scheidsrechter wees gedecideerd naar de penaltystip. Het vonnis werd voltrokken door aanvoerder Alex Plat die de pingel feilloos binnenschoot en FC Volendam op een 1-0 voorsprong wist te brengen. De wedstrijd was eindelijk opengebroken. FC Utrecht bracht enkele wissels in en ging meer risico’s nemen. De verdediging van FC Volendam stond goed en in de tweede helft werd er niet veel weggegeven. Het was een prima pass van Darryl Baly die Gani Meholli op links lanceerde. Die zette voor en Jason Stekkel zette een prima blok zodat Roy Tol in scoringspositie kwam. Deze kans werd verzilverd en dit bracht FC Volendam op een 2-0 voorsprong. FC Utrecht zet nogmaals aan en wist zelf ook het net te vinden en daarmee ook de aansluitingstreffer, 2-1. Er werd ondanks enkele spannende momenten voor beide doelen niet meer gescoord en zo bleven de punten na een goede en spannende wedstrijd in Volendam. Zaterdag a.s. in Utrecht de sportieve revanche.

Scoreverloop:
1-0 59e min. Alex Plat (FC Volendam)
2-0 68e min. Roy Tol (FC Volendam)
2-1 73e min. Nick Venema (FC Utrecht)

Opstelling:
Kyle Saffrie, Yorno Tieman, Alex Plat, Marco Tol, Darryl Baly Jari Vlak, Martijn van Oers, Danny Prins (60. Joey Veerman), Jason Stekkel (72. Max Sajet), Gani Meholli (75. Stan Veerman), Roy Tol.

Floor Heuyerjans