Kruys haalt opgelucht adem na magere zege op Almere City FC

• zondag, 12 sep 2010

Gert Kruys haalt opgelucht adem na magere 1-0 zege op Almere City FC

Door Cor Westerveld

Tevreden met de overwinning, maar niet over het vertoonde spel, zeker niet in de eerste helft. Trainer Gert Kruys besloot om Melvin Platje en Charles Dissels na de rust in de kleedkamer achter te laten. Met hun vervangers Kees Pier Tol en Jack Tuyp begon FC Volendam beter te voetballen en meer kansen te scheppen. Dankzij een benutte strafschop van de hardwerkende Paul de Lange (met Olaf Linderbergh, Robbin Ruiter en Man of the Match Barry Opdam) de betere Volendammers tegen Almere City FC) wist de thuisclub met 1-0 te winnen.

{foto1}

Gert Kruys was content over de invalbeurt van Jack Tuyp en Kees Pier Tol. Zij speelden wél in het belang van het team en dat miste hij toch bij Dissels en Platje, die met een bepaalde vrijheid de wei worden ingestuurd, maar zich daarnaast wel dienen te houden aan de opdracht die zij hebben meegekregen. In een goed gesprek zullen Dissels en Platje daar de komende week nog eens op gewezen worden door Kruys.

Ervaring
Henk Wisman, de oud-trainer van FC Volendam, constateerde dat zijn ploeg in de eerste helft verdedigend niets had weggegeven. “Het gemis aan ervaring brak ons in de tweede helft op. Je weet dat een duikeling in de zestien een keer een strafschop oplevert.”

Op de vraag of de strafschop, gegeven door de goed leidende referee Ed Jansen uit het Limburgse Meijel terecht was, moest Wisman het antwoord schuldig blijven. Hij herinnerde de toehoorders er wel aan dat zijn ploeg vorige week tegen Go Ahad Eagles ook al door een strafschop de boot in ging. “We hebben Sparta (12-1 verlies), Go Ahead Eagles (2-1 verlies)en FC Volendam nu gehad. Dat zijn toch ploegen die normaal gesproken bovenin meedraaien”, aldus Wisman.
Na de 1-0 achterstand wisselde hij drie spelers. “We zijn toen opportunistisch gaan spelen.”
De thuisclub hield echter stand, maar het thuispubliek was toch blij dat scheidsrechter Janssen voor het einde floot, want Almere City FC bleef tot de laatste snik loeren op de gelijkmaker. FC Volendam is nog steeds een ploeg in opbouw. Vijf wedstrijden op rij is de equipe van Kruys nu ongeslagen, maar het is nog niet hét FC Volendam en hét voetbal dat de trainer (en supporters) voor ogen hebben. Kruys hoopt dat er van het weer meespelen van Barry Opdam een positieve werking uitgaat.

{foto2}

Saai
De 3008 toeschouwers zagen een saaie eerste helft waarin Dion Malone na aangeven van Jerge Hoefdraad doorbrak en oog in oog met doelman Robbin Ruiter had moeten scoren voor de bezoekers. Het was de mooiste kans in de eerste helft. Karim Fachtali mocht ongehinderd door de verdediging van Volendam soleren maar mikte in de afwerking de bal over de lat. . In de eerste helft stelde de thuisclub daar een tot hoekschop verwerkt schot van Michiel Kramer, een schot voorlangs van Dominique van Dijk en een schot net naast de paal van Charles Dissels tegenover.
In de beginfase van de tweede had Van Dijk FC Volendam op voorsprong moeten zetten. Hij wilde het echter te mooi doen en zag de bal over de kruising gaan. Bij een volgende aanval over de linkervleugel gaf Van Dijk de bal goed voor, maar Kramer zag de bal via het been van doelman Friebel over de achterlijn gaan.
Barry Opdam kopte de bal uit een voorzet van Van Dijk op de lat en een vrije trap van Maikel van der Werff ging net naast het doel van Friebel.

{foto3}

Strafschop
FC Volendam bleef drukken. Het was Rene Troost die in de 70e minuut binnen de zestien Jack Tuyp onreglementair afstopte in de ogen van arbiter Janssen. Vanaf de elfmeterstip schoot Paul de Lange de bal via de binnenkant van de paal achter doelman Friebel, 1-0.
Henk Wisman wisselde Marien Willemsen, Dion Malone en Edwin Dekker voor respectievelijk Makhail Rosheuvel,Donny Rijnink en Jonathan Robertson. FC Volendam kreeg de kans om ruimer afstand te nemen van de bezoekers. Een prima pass van Van Dijk op Sterk bracht de bal bij Michiel Kramer, maar die strandde op doelman Friebel. Jerge Hoefdraad schoot de bal namens Almere City FC over de lat.

Eigen eer
Michiel Kramer ging daarna voor eigen eer in plaats van Kees Pier Tol aan te spelen die de bal dan voor het intikken had. De thuisclub was er zelf debet aan dat Almere City FC tot het laatste fluitsignaal in de race bleef. FC Volendam won. Dat wel. Daar was het thuispubliek blij mee. Niet met het vertoonde spel. De spelers kunnen komende vrijdag thuis tegen AGOVV laten zien dat voetbal ook leuk kan zijn om naar te kijken.

{foto4}

Foto's www.fredrotgans.nl