Laat doelpunt houdt tiental Volendammers van winst

• maandag, 13 sep 2021

FC Volendam en Roda JC hielden elkaar maandagavond in evenwicht: 2-2. Ondanks een vroege rode kaart in de tweede helft voor Daryl van Mieghem wisten de Volendammers stand te houden en zelfs nog op een 2-1 voorsprong te komen. De treffer van Kasius werd niet veel later alweer ongedaan gemaakt, waardoor beide teams genoegen moesten nemen met één punt: 2-2.

De bezoekers uit Kerkrade kregen de eerste mogelijkheid van de wedstrijd. Buitenspeler Patrick Pflücke kwam gevaarlijk naar binnen toe, maar schoot de bal een ruime meter over het doel van Barry Lauwers. De Limburgers bleven gevaar stichten via de flanken. Bryan Limbombe bleek met zijn snelheid een constante dreiging voor de Volendamse defensie. De Belgische-Congolees kwam na ruim vijf minuten in de buurt van het doel, maar schoot rakelings langs de goal.

Verbetering

Aan de andere kant kwam de Volendamse equipe steeds beter uit de verf. Robert Mühren stichtte al eerder in de wedstrijd gevaar met een volley, maar trof na een klein half uur het net. Een cruciaal foute terugspeelbal van Roda-verdediger Richard Jensen gaf topschutter Mühren de gelegenheid om te scoren. De Volendammer faalde niet en schoot zijn vierde van het seizoen binnen. De Limburgers probeerden te antwoorden via Dylan Vente, maar de ex-Feyenoorder zag dat Lauwers hem in de weg stond.

Vijf minuten voor de theepauze kwam Gaetano Oristanio namens FC Volendam nog in een kansrijke positie, maar de Italiaanse spelmaker zag zijn inzet geblokt worden door de Roda verdediging. De gasten hadden in de luttele momenten voor rust nog een enorme mogelijkheid. Limbombe creëerde met zijn snelheid ruimte aan de rechterkant van de zestien meter, om de bal vervolgens hard op de buitenkant van de paal te mikken. Met het hart nog in de keel, zochten beide teams de kleedkamer op.

Rode kaart

Na de thee werd het Volendamse lot in nadeel beslecht. Daryl van Mieghem werd na tien minuten met een tweede gele kaart van het veld gestuurd, waardoor de Volendammers een groot gedeelte van de wedstrijd met een man minder moesten zien te overleven. Op de snelle Limbombe had Jonk meteen ingespeeld door John Hilton in de plaats van Sjors Kramer te brengen. Ondanks een man minder was de drang om naar voren te gaan niet minder geworden voor de Volendammers. Denso Kasius kwam ruim een kwartier voor tijd in kansrijke positie, maar de rechtsback zag de bal voor zijn voeten weggeplukt worden door Roda doelman Rody de Boer.

De Limburgse visite kwam op bijzondere wijze aan de 1-1. Xian Emmers zag zijn corner, met de hulp van de kruin van Boy Deul, in één keer in het doel belanden. Jurgen Streppel zag niet veel later dat Dylan Vente de bal hard op de vuisten van Lauwers schoot. De Koempels bleven zoeken naar een opening in de Volendamse defensie. Maar het waren de Volendammers die aan het langste eind leken te trekken. Kasius onderschepte een bal, waarna hij zelf op avontuur ging langs de rechterflank. De back kapte een verdediger uit en schoot de bal hard en laag in de verre hoek: 2-1.

De Limburgse formatie liet weer snel van zich horen. Een corner viel recht voor de voeten van Stefano Marzo, die onberispelijk binnenschoot. De Belg stond helemaal vrij bij de corner en kreeg zodoende alle tijd en ruimte om te schieten. Niet veel later floot scheidsrechter Ruperti voor het einde van de wedstrijd.

VVV-thuis

Komende vrijdagavond staat er een thuiswedstrijd tegen VVV-Venlo op het programma, de wedstrijd begint om 20:00 in het Kras Stadion. Voor dit duel kunnen fans vier kaarten per persoon kopen. Klik hier voor de verkoopinformatie.

Scoreverloop

27. Robert Mühren 1 - 0
77. Boy Deul (e.d.) 1 - 1
85. Denso Kasius 2 - 1
87. Stefano Marzo 2 - 2

Bijzonderheden

Rode kaart: 53. Daryl van Mieghem.

Opstelling FC Volendam: Barry Lauwers, Denso Kasius, Brian Plat, Damon Mirani (C), Sjors Kramer (45’ John Hilton), Alex Plat (73’ Joey Antonioli), Daryl van Mieghem, Calvin Twigt (77’ Samir Ben Sallam), Martijn Kaars (77’ Ibrahim El Kadiri), Gaetano Oristanio (57’ Boy Deul), Robert Mühren.

Opstelling Roda JC: Rody de Boer, Stefano Marzo, Richard Jensen (C), Guus Joppen, Amir Absalem, Robert Klaasen, Bryan Limbombe (73’ Jamil Takidine), Niek Vossebelt (73' Xian Emmers), Dylan Vente, Patrick Pflücke, Benjamin Bouchouari (85' Denzel Jubitana).

Tekst: Maarten Schuijl
Foto’s: Fred Rotgans