Lessen Cambuur-uit bruikbaar voor bezoek aan FC Dordrecht

• donderdag, 14 jan 2021

Grote vreugde was er bij de mannen van Wim Jonk, na de 0-1 overwinning bij Cambuur. Een winstpartij op basis van vechtlust en goed voetbal. Vrijdagavond staat er een nieuwe klus te klaren voor de Wijdbroeken, dan wacht er een reis naar FC Dordrecht. De lessen van de wedstrijd tegen SC Cambuur kunnen daarin goed van pas komen. De aftrap is om 18:45 aan de Krommedijk. Het duel wordt live uitgezonden op ESPN 3.

FC Volendam speelde in Leeuwarden met het hart en beloonde zichzelf in de slotfase met een treffer. De winnende, zo bleek. Dat je met een gezond portie strijd tot grote daden kan komen, is misschien wel de belangrijkste les van de afgelopen wedstrijd. Een les die tegen FC Dordrecht, hekkensluiter in de Keuken Kampioen Divisie, goed van pas komt.

De Dordtenaren wonnen voor het laatst op 6 december, toen de formatie van Jan Zoutman NAC met 0-1 versloeg. Het geeft direct aan dat de groenhemden gevaarlijk uit de hoek kunnen komen. Ook Almere City FC wist niet te winnen (2-2) aan de Krommedijk. Desondanks verloor FC Dordrecht de laatste wedstrijden van respectievelijk NEC (1-2), MVV (3-1) Helmond Sport (5-2) en Jong PSV (2-3). Daarnaast is Dordt de ploeg met de meeste tegengoals: 51 stuks. De gevaarlijkste man aan Dordtse zijde is middenvelder Kevin Jansen. De ervaren speler vond vijf keer het net voor de Dordtenaren.

Monsterscore

FC Volendam en FC Dordrecht speelden 52 keer tegen elkaar. De Volendammers wonnen 24, dertien keer werd het gelijk en vijftien keer trokken de Dordtenaren aan het langste eind. Tijdens de laatst gespeelde wedstrijd scoorden de Volendammers erop los in eigen huis tegen FC Dordrecht. Het werd liefst 7-1 voor de oranjehemden. Na een snelle 1-0 voorsprong via Francesco Antonucci deelden de Volendammers snel de harde tikken uit via Derry John Murkin (2x), Samuele Mulattieri (2x), Martijn Kaars en Dean James. Het zorgde uiteindelijk voor de grote monsterscore. Ook de laatste wedstrijd aan de Krommedijk werd gewonnen. Twee treffers van Cas Peters waren destijds genoeg voor de 1-2 overwinning.

Laatste vijf wedstrijden:

23-10-2020 | FC Volendam - FC Dordrecht: 7 - 1
Francesco Antonucci, Derry John Murkin (2x), Samuele Mulattieri (2x), Martijn Kaars en Dean James.

13-09-2019| FC Volendam - FC Dordrecht: 1 - 1
Darius Johnson

01-04-2019 | FC Volendam - FC Dordrecht: 3 - 4
Jari Vlak, Dani van der Moot, Cas Peters

02-11-2018 | FC Dordrecht - FC Volendam: 1 - 2
Cas Peters (2x)

16-02-2018 | FC Volendam - FC Dordrecht: 4 - 1
Kevin Visser (2x), Enzo Stroo, Gerry Vlak

Twitter & Insta Story

FC Dordrecht - FC Volendam wordt live uitgezonden op ESPN 3 en is daarnaast te volgen via het Twitter-account @FCVolendam, de story op Instagram en het radioprogramma van NH Sport. De hashtag van deze wedstrijd is #dorvol. De aftrap is vrijdagavond om 18:45 uur.

Tekst: Maarten Schuijl