Linkervleugelverdediger Cox tekent voor twee jaar bij FC Volendam

• maandag, 18 sep 2023

FC Volendam en George Cox (25) hebben elkaar gevonden in een tweejarige verbintenis. Daarmee heeft de club zijn gewenste versterking links in de defensie geformaliseerd. De overeenkomst met de Engelse aanvallend ingestelde vleugelverdediger bevat tevens de optie voor nog één seizoen.

Cox vult het gat op van Derry John Murkin, die enkele dagen voor het verstrijken van de transfermarkt een transfer maakte naar Schalke 04. Met ruim honderd wedstrijden in de Eredivisie voor Fortuna Sittard haalt FC Volendam een ervaren kracht binnen. Bij de Limburgse club liep Cox afgelopen zomer uit contract. De in het Engelse Worthing geboren linkspoot doorliep verder de jeugdopleiding van Brighton & Hove Albion en werd een half seizoen verhuurd aan Northampton Town, alvorens hij neerstreek in Sittard.

“Ik ben heel enthousiast over dit project”, stelt Cox. “Ik ga alles geven voor het team en hoop dat we het beste uit elkaar kunnen halen de komende periode.”

‘Durft vooruit te verdedigen’

Technisch directeur Jasper van Leeuwen is blij met de langere verbintenis. “Na Derry’s vertrek was de linksbackpositie uiteraard een prioriteit voor ons. Het heeft even geduurd, maar we zijn heel blij dat we nu met George een goede vervanger hebben kunnen aantrekken. De Eredivisie kent voor George weinig geheimen en ook qua speelstijl is dit een logische match. George is een vaardige en bovenal intelligente speler, die positioneel sterk is en logische dingen doet aan de bal. Hij is proactief in de duels en de coaching, durft vooruit te verdedigen en heeft door zijn traptechniek normaliter ook een bijdrage in aanvallend opzicht. Al met al is George het type speler dat ons elftal sterker maakt en andersom kijken wij er naar uit om hem de komende jaren verder te ontwikkelen.”

Tekst & foto's: FC Volendam