Malick Lowe (O18) met Gambia O20 actief op Africa Cup of Nations

• donderdag, 28 jan 2021

Voor Malick Lowe (17), speler van de Onder 18 van FC Volendam, ligt er een onvergetelijke ervaring in het verschiet. De buitenspeler is opgeroepen voor Gambia Onder 20, dat in februari actief is op de Africa Cup of Nations U20. Het toernooi wordt gehouden in Mauritanië.

Lowe speelt sinds 2018 in de jeugdopleiding van FC Volendam. Het is de eerste keer dat de vleugelaanvaller wordt opgeroepen voor een vertegenwoordigend elftal van zijn geboorteland Gambia. Vanwege zijn dubbele nationaliteit én ontwikkeling bij FC Volendam is de jongeling op de radar gekomen van de Gambiaanse voetbalbond.

Lowe (op de foto hieronder rechts op de voorgrond) heeft zich inmiddels gevoegd bij de selectie van de 'Young Scorpions', dat op dit moment in eigen land in voorbereiding is op het toernooi. "Het is voor mij een mooie ervaring om deel uit te maken van een nationaal team en uit te komen voor mijn geboorteland", laat de aanvaller weten vanaf het trainingscomplex. "We trainen hard en spelen in voorbereiding op het toernooi een aantal wedstrijden. Ik ben blij dat FC Volendam mij de ruimte heeft gegeven om deze kans te pakken."

'Bekroning op ontwikkeling'

Trainer van de FC Volendam-bovenbouw Kiki Musampa is trots op zijn pupil. "Het is een bekroning op zijn ontwikkeling. Malick woont pas een aantal jaren in Nederland en is zich zowel op als naast het veld volop aan het ontwikkelen. Zijn snelheid en onvoorspelbaarheid zijn de wapens die hem een interessante speler maken. Daarnaast zijn we dit seizoen hard met hem bezig om zijn ontwikkelpunten, bijvoorbeeld in de omschakeling, te verbeteren."

Musampa, zelf door de wol geverfd als speler, heeft Lowe waardevolle tips gegeven. "Fysiek zal het aanpoten worden. Maar met zijn wapens én de tactische kennis die hij bij FC Volendam heeft opgedaan, denk ik dat hij op bepaalde punten een voorsprong heeft. Toernooien als de Africa Cup of Nations zijn veel voor grote clubs ideaal om talent te scouten. Ik heb hem meegeven dat hij zich ervan bewust moet zijn dat dit een belangrijk moment in zijn carrière kan zijn, maar dat hij ook vooral moet blijven doen waar hij goed in is."

Het gros van de selectie van Gambia O20 bestaat uit voetballers die uitkomen in het Afrikaanse land. Bondscoach Matarr M’Boge vulde de selectie aan met acht spelers die uitkomen in Europa, zoals Serine Sanneh (West Ham United), Musa Juwara (Bologna) en Ebrima Darboe (AS Roma). Volgens de kenners is Gambia ingedeeld in een zware poule. Het treft de leeftijdsgenoten van Ghana (winnaar 2009), Marokko en debutant Tanzania. Gambia O20 behaalde in 2007 de derde plaats.

Vertrouwen in coronaprotocollen

De organisatie van de Africa Cup of Nations stelt hoge eisen aan de naleving van de coronamaatregelen. FC Volendam heeft vertrouwen in de protocollen die de toernooiorganisatie en de Gambiaanse voetbalbond heeft opgesteld en stemt daarmee in met de uitnodiging van Lowe. Bij terugkomst in Nederland zal de aanvaller voldoen aan alle noodzakelijke protocollen, om zo een mogelijk besmettingsrisico tot een minimum te beperken.